Warenhuis voor iedereen, met Chanel en valetparking

Voor het eerst sinds de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam (HEMA) op 4 november 1926 haar deuren opende, krijgt de hoofdstad er een nieuw Nederlands warenhuis bij. 'Boetiekwarenhuis' Haussmann opent in september 2016 in een nieuw, zeven verdiepingen tellend pand op de plek van het oude Fortisgebouw aan het Amsterdamse Rokin, pal achter de Dam en de Bijenkorf.

Impressie van het nieuwe warenhuis Haussmann aan het Amsterdamse Rokin.

Het luxe warenhuis met valetparking moet plaats bieden aan onder meer exclusieve kledingmerken, cosmetica, gadgets, een versmarkt en een 'fine dining'-restaurant op de bovenste verdieping met uitzicht over de binnenstad. Haussmann is een initiatief van een groep Nederlandse ondernemers en investeerders rondom de 59-jarige Frans van der Kraan, de laatste jaren directeur van het Zwitserse warenhuis Bongénie Grieder. Met de investering zijn enkele tientallen miljoenen euro's gemoeid, zegt Van der Kraan.

De voormalige directeur van modezaak Oger verwacht dat Haussmann 1,4 miljoen bezoekers per jaar zal trekken, van wie grofweg 60 procent Nederlanders en 40 procent toeristen. Van der Kraan baseert zijn prognose op de inschatting dat het aanbod aan luxe in Amsterdam 'ruim onder dat van andere Europese steden ligt'.

Terwijl Amsterdam qua uitgaven aan vier- en vijfsterrenhotels niet onderdoet voor andere internationale steden, zijn de uitgaven in het luxesegment relatief gezien slechts de helft van die in Barcelona of New York. Bovendien is Amsterdam na Londen de snelst groeiende reisbestemming van alle Europese steden. Van der Kraan hoopt onder anderen de vele Chinese, Russische en Braziliaanse toeristen naar Haussmann te lokken die hun geld nu nog vaak uitgeven bij De Bijenkorf, de diamantairs en in de P.C. Hooftstraat. Hij denkt met Haussmann 150 tot 170 arbeidsplaatsen te kunnen creëren.

Hoewel Haussmann zich richt op de bovenkant van de markt, moet het een warenhuis worden 'voor alle Nederlanders', zegt Van der Kraan. 'We willen er niet alleen zijn voor mensen met heel hoge inkomens. In Zwitserland, waar ik hiervoor werkte, zie je veel jonge mensen die kleren kopen bij Zara of Forever 21, maar dat bijvoorbeeld combineren met luxe, dure accessoires.

En 'luxe' is ook relatief. Louis Vuitton is bij uitstek een luxemerk, maar je moet eens op straat kijken hoeveel vrouwen je wel niet ziet met een Louis Vuitton-tas. En het grootste deel is nog echt ook.'

Beeld Ivy Group

Qua kleding mikt Van der Kraan zowel op bekende modemerken als Chanel, Cavalli en Valentino, maar ook op nieuwe, onbekende ontwerpers. Haussmann wil gaan samenwerken met onder meer kunstmusea en het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), door bijvoorbeeld veelbelovende modestudenten een kans te bieden in de winkeletalages. 'Vroeger moest je in Londen altijd naar het warenhuis Harvey Nichols, want daar hing de vernieuwing in de kledingrekken. Dat willen wij de klant ook bieden. We willen ons onderscheiden van De Bijenkorf met veel jonge ontwerpers en Dutch design.'

Van der Kraan wil verder, in tegenstelling tot De Bijenkorf, geen zogeheten 'shop-in-shops', waarbij merken hun eigen winkel en personeel hebben in het warenhuis en minder goed kunnen adviseren over andere merken en artikelen. Het restaurant zal bovendien werken met ouderwetse bediening aan een tafeltje, niet met zelfbediening en dienbladen zoals in De Bijenkorf of V&D.

Het warenhuis is vernoemd naar de beroemde stadsarchitect Georges-Eugène baron Haussmann (1809-1891), die Parijs in de tweede helft van de 19de eeuw radicaal moderniseerde. 'In het Engels spreken ze over Haussmannization: iets lelijks afbreken om er iets moois voor in de plaats te zetten. Het Fortis-gebouw dat er eerst stond was best wel lelijk, maar daar komt nu iets moois voor terug.'

Retaildeskundige Cor Molenaar van de Rotterdamse Erasmus Universiteit ziet goede kansen voor Haussmann. 'Het centrum van Amsterdam is allang niet meer van de Amsterdammers, maar van toeristen. De Chinezen en veel andere toeristen komen voor de topmerken. Daar past naast De Bijenkorf en de P.C. Hooftstraat zeker nog een warenhuis bij voor het hoge segment van de markt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden