Column

Wapens, geweld en het verheerlijken daarvan

Pics: over hedendaagse beeldcultuur

John Kerry wil de gelikte propaganda van IS ontkrachten. Dus toog de VS-minister naar Hollywood.

De foto die John Kerry twitterde. Foto Twitter

Daar zitten ze dan. De zakelijke elite van Hollywood. Hoge afgevaardigden van filmstudio's als Warner Bros, 20th Century Fox, DreamWorks, Sony Pictures. Keurig in pak, in een kringetje waar een jarige Hollandse huisvrouw jaloers op zou zijn. Met als stralend middelpunt de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, John Kerry, als capo di tutti capi, de man die alle bazen bijeen riep. Hij twitterde de foto.

'Great convo w studio execs in LA', schreef hij erbij. 'Good to hear their perspectives & ideas of how to counter #Daesh narrative.' Inderdaad: Kerry kwam naar Hollywood voor hulp. Hij wilde van de filmbobo's horen hoe hij het verhaal van IS (of Daesh) kan bevechten met film. Hij vroeg twaalf oudere, blanke, welgestelde mannen en twee vrouwen in pak of zij jonge, gefrustreerde moslims een verhaal kunnen bieden dat kan concurreren met steeds geliktere rekruteringsfilmpjes.

Merkwaardig, maar toch ook weer niet gek. Direct of indirect schiet Hollywood vaker te hulp in tijden van crisis - van de patriottische films die massaal werden gemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog tot een filmstudio die in 1979 hielp Amerikaanse gijzelaars in Iran te bevrijden (zie Argo).

Deze brainstormsessie was bedoeld om filmmakers in de gebieden waar IS actief is, te voorzien van tips. En waar kwamen ze mee, volgens CNN? Dat de verhalen vooral simpel en krachtig moeten zijn. Dat de essentie van elk verhaal een goede held is - het ontbreken van sterke, charismatische leiders is precies waarvan IS profiteert.

Valide punten, wel wat saai en voorspelbaar. Zou het niet interessant zijn te bedenken waarmee de brutale buitenbeentjes van Hollywood zouden komen? Activistische filmmakers als Michael Moore, die momenteel in Where to Invade Next laat zien hoeveel beter Amerika kan worden door gezondere schoollunches en meer verplichte vakantiedagen?

Of Spike Lee, die Chiraq maakte, een musical over het extreme wapengeweld in Chicago? In Lee's film gaan de vrouwen à la het Griekse verhaal over Lysistrata in seksstaking, totdat hun mannen de wapens inleveren. Het is een geinige mengeling van highbrow en lowbrow, van politieke ernst en platte humor.

Daar valt wat van te leren. Ook door de studiobazen. Het is cruciaal dat het werk wordt gedaan in de regio zelf, vertelden ze aan Kerry. Precies. Wapens, geweld en het verheerlijken daarvan: daar kunnen ze in Hollywood ook wel eens een vergadering over plannen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.