'Wanneer SxSW precies begint? Dat weet niemand'

Meer dan 70 duizend bezoekers uit 82 landen togen naar Austin, Texas voor South by Southwest (SxSW), een conferentie en festival over interactieve media, film en muziek. Muziekjournalist Gijsbert Kamer houdt ons op de hoogte.

Entree van SXSW Beeld anp

Vandaag (woensdag) is SXSW Music dan echt begonnen. Naast Interactive en Film is Music de derde poot van SXSW (South By Southwest), dat nu al voor de 27ste keer in Austin, Texas wordt gehouden. Het was ooit, in 1998 bijvoorbeeld toen ik er voor de eerste keer kwam, het belangrijkste onderdeel van het festival. Maar SXSW Interactive, dat dinsdag officieel afliep, is inmiddels groter.

Ik ben er nu voor de vijftiende keer en ik verbaas me er toch weer over hoeveel er veranderd is de afgelopen pakweg 15 jaar. Zo is het de laatste paar jaar onduidelijk wanneer SXSW Music precies begint. Vroeger (opa spreekt) was dat helder. Je haalde op woensdag je badge op, ging die avond al wat optredens her en der in de stad bekijken, en op donderdagochtend hield een belangrijke muzikant uit wat we nu het Americana of roots genre noemen, een mooie keynote speech.

Johnny Cash, Nick Lowe, Lucinda Williams, Steve Earle, Robert Plant, Bruce Springsteen en Dave Grohl: ze werden voorafgegaan door een strijkje of een folkorkest, maar om elf uur was steevast de aftrap. Dan volgden in hetzelfde Austin Convention Center panels over de stand van zaken in de muziekindustrie, vooral gericht op live-muziek. En 's avonds was er muziek. Overal in de stad, vooral in de bars en clubs rond 6th Street. Tot 1 uur in de nacht presenteerden zich de nieuwste namen zich aan een publiek vooral bestaande uit professionals.

Overzichtelijk

Overzichtelijk wel, maar die helderheid is weg. En de drukte in de binnenstad van Austin is alleen maar toegenomen.
De drie festivals (muziek, interactief en film) lopen steeds meer door elkaar heen. SXSW Interactive wordt niet echt afgesloten, (iedereen mag als dank dinsdagavond naar alle concerten die eigenlijk voor geaccrediteerden van SXSW Music bedoeld zijn) en SXSW Music begint... tsja, wanneer eigenlijk precies?

Niet vrijdag, als er uiteindelijk (we zijn al een paar dagen op pad) dan toch een keynote speech gehouden wordt, door Snoop Dogg. Nou ja, speech: hij wordt geïnterviewd.

Nee, we zijn vandaag gewoon echt begonnen. Het kiezen tussen de tientallen podia met honderden optredens is lastig, en ook weer niet. Er staan op SXSW ook dit jaar weer heel veel artiesten uit al weer meer muzikale richtingen die iets gemaakt hebben dat of net uit is, of snel uit komt.

Shamir

Een van hen heet Shamir, een jongeman met een meisjesstem die in mei zijn debuutalbum uitbrengt, waar op grond van zijn korte optreden wel wat van verwacht mag worden. Hij oogt als een fragiel meisje zonder borsten. Zijn countertenor wordt live in een vol Stubb's (groot buitenpodium vanavond geprogrammeerd door NPR) krijgt bijval van twee dames (een zingt, de ander speelt toetsen en zingt) en een drummer.

Shamirs optreden duurt maar een minuut of twintig, en overtuigt toch. Vrolijke, elektronisch aangestuurde pop, met meerstemmig gezongen liedjes. Beetje B-52's kwa sfeer. Jammer alleen van die wat al te opzichtige I Feel Love-imitatie aan het slot, maar fascinerend is Shamir wel degelijk.

Courtney Barnett

Dat is ook Courtney Barnett uit Australië. Ik zag haar op Crossing Border vorig jaar en was al onder de indruk, maar ze is nog veel beter geworden. Morgen komt haar echte albumdebuut in Nederland uit, en dit Sometimes I Sit And Think, And Sometimes I Just Sit is een heuse voltreffer.

Geestige, scherpe teksten en stevige gitaarliedjes zijn al genoeg maar Barnett zingt ze ook nog eens uiterst brutaal. Verleidelijk als Lucinda Williams en dan weer rauw snijdend als Patti Smith: die gaat groot worden. Het werd in Stubb's in elk geval overvol, en Barnett blijkt meteen zo'n artiest doe je graag snel weer wilt zien. Dat kan, ze speelt zich dezer dagen helemaal suf, en haar cd ligt hier daags voor de release-datum al voor de weggeefprijs van 7 dollar in de winkel. Daar heb je hier in Austin nog geen glas wijn voor.

Na Courtney Barnett liep Stubb's snel leeg, de na haar geprogrammeerde Stromae heeft hier in de VS nog wat werk te verrichten. Ook ik zocht mijn vertier elders, namelijk op een veel kleiner buitenpodium, Cedar Street Courtyard. Want ik was benieuwd naar DJ Windows 98. Geweldige naam natuurlijk, maar de wetenschap dat daarachter Win Butler, zanger en frontman van Arcade Fire schuilgaat maakte extra nieuwsgierig.

Butler is net zo min een dj als dat ik zanger ben, maar leuk was het wel. Vrolijke dansmuziek uit alle windstreken, zonder Shazam nauwelijks te herkennen (ik raadde Reach Your Peak van Sister Sledge, Slippery People door de Staple Singers, en Zombie van Fela Kuti goed), maar wel opzwepend zeker dankzij aanvullende percussiespelers.

Maar waarom Butler er als een soort piraat bijstond, met dat malle sjaaltje voor zijn mond, en hij zo lang mekkerde over de podiumverlichting? Hij wilde daar zelf staan, neem ik aan. Arcade Fire is voorlopig aan het rusten, broer Will treedt nog op hier, dus daarom zal Win vrouw en kind wel even alleen hebben gelaten. Een wat vrolijkere verschijning was gepast geweest. Niemand dwingt hem in zijn vrije tijd dit soort dingen te doen.

Ik neem toch aan dat hij aardigheid heeft in het spelen van dj. En al zie ik er niet zo snel een grote zaal van uit zijn dak gaan, iedereen die erbij was had volgens mij toch het gevoel iets bijzonders te hebben meegemaakt.

Ik zeker, maar het mooist vandaag was geen optreden maar een film. Kurt Cobain: Montage Of Heck bleek een ontroerend meesterwerk.

Daarover later vandaag heel veel meer.

Win Butler op Pinkpop Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden