Wangedrag

Werken, vriendschappen onderhouden, aardig zijn - Robert Greenberg (een fantastische Ben Stiller) vindt het allemaal even zinloos. Na een korte periode in een inrichting is het zijn doel om 'voorlopig helemaal niets' te doen. Hij is de controle over zijn leven volledig kwijt. Ooit dacht hij door te breken als muzikant, maar hij kwam niet verder dan timmerman in New York. En nu doet hij niets, behalve klachtenbrieven schrijven over de kwaliteit van de stoelen in vliegtuigen en de muziekkeuze in de filialen van Starbucks. Hij is veertig, maar weigert te accepteren dat de wereld niet langer aan zijn voeten ligt. Regisseur en scenarioschrijver Noah Baumbach is gespecialiseerd in het portretteren van dit type onaangename mensen. In zijn vorige film, Margot at the Wedding (2007), leverde dat voornamelijk ergernis op. In Greenberg werkt het stukken beter, omdat de film niet alleen de gebreken van de hoofdpersoon laat zien, maar ook de treurnis en twijfel achter het wangedrag blootlegt.


Greenberg (Noah Baumbach, 2010)


Nederland 3, 22.30-0.20 uur.


'In L.A. zit iedereen in zijn auto in zijn eigen wereld. Greenberg gaat over een geïsoleerde man. Als hij niet kan rijden, en verblijft in een stad waar dat een absolute noodzaak is, is dat meteen al grappig.'

Filmmaker Noah Baumbach, zelf woonachtig in New York, vertelde in de Volkskrant over het uitgangspunt van zijn hoofdpersonage.


Top Hat

(Mark Sandrich, 1935) Fred Astaire vreesde na lezing van het scenario, getuige een memo aan zijn filmmaatschappij RKO, dat hij een wat eendimensionaal personage zou vertolken, dat niet veel meer deed dan dansen. En inderdaad, het verhaal is dun als de vloer van de hotelkamer waar hij zijn tapdanspassen demonstreert, waarna Ginger Rogers vanuit de erondergelegen kamer verhaal komt halen. Het begin van een lange reeks onvergetelijke dansnummers, resulterend in de beroemdste musical waarin Astaire en Rogers speelden.


BBC 1, 11.20-13.00 uur.


Kill Bill: Vol. 1

(Quentin Tarantino, 2003) Natuurlijk verschijnt Tarantino's werk weer volop op tv nu zijn nieuwste, Django Unchained, vanaf volgende week in de filmtheaters draait. Voor de volgelingen van de Amerikaanse regisseur die wegliepen met de hippe, vindingrijke dialogen uit zijn eerdere werk was Kill Bill even wennen. Met die film, een wraakepos dat tijdens de productie in twee delen werd opgeknipt, koos de gevierde filmmaker radicaal voor uiterlijk vertoon. De tientallen, misschien wel honderden pulpfilmverwijzingen (van Italiaanse spaghettiwestern tot Chinese martial arts, Japanse anime en Amerikaanse blaxploitation), zijn daarin niet bedoeld als losse terzijdes, maar vormen het hart van de film, als een eclectische dj-set voor cinefielen.


Veronica, 22.45-1.00 uur.


Ferris Bueller's Day Off

(John Hughes, 1986) Een prettige klassieker voor de nachtbrakers, deze vrolijke komedie van de in 2009 overleden tienerfilmspecialist John Hughes (The Breakfast Club). De hoofdpersoon van Ferris Bueller's Day Off is een spijbelaar die halverwege de jaren tachtig de held van een generatie scholieren werd. Matthew Broderick speelt Ferris als een inventieve kwajongen; hij slaagt er telkens in zijn ouders en zijn gemene conrector de loef af te steken. Hij haalt zijn vriendin en een vriend over om een vrije dag te nemen, en ze maken een amusante tocht door het centrum van Chicago. Onderweg laat Ferris merken dat er ook een filosofische kant zit aan schoolverzuim: 'Het leven gaat zo snel voorbij, dat je het zou kunnen missen als je niet even stopt en om je heen kijkt.'


NET 5, 3.15-5.05 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden