Wandtegelteksten alleen nuttig voor wie er gevoelig voor is

'Succes begint bij jezelf. Het leven is wat u er zelf van maakt. Iedereen is zijn eigen ondernemer.' Maakte adviseur Ciel Heintz wandtegeltjes, dan had ze aan teksten geen gebrek....

Nu enkele lezers na de eerste zinnen misselijk zijn afgehaakt, hoeft niet meer te worden gemeld dat het boek niet aan iedereen is besteed. Hoe bereik ik wat ik wil? is het zoveelste zelfhulpboek voor lezers die hun zelfinzicht, zelfvertrouwen en zelfdiscipline willen vergroten met de hulp van een adviseur die pop-psychologie mengt met brokjes neuro-linguistisch programmeren en een snufje spiritualiteit.

Heintz brengt de blijde boodschap dat voor iedereen het succes voor het grijpen ligt. Willen is kunnen. 'Iets bereiken begint met willen. Als je per se iets wilt, lukt het ook meestal. Op momenten van zwakte denkt u vooral aan beelden die schetsen hoe uw leven na het succes eruit zal zien. En daarnaast: Vooral niet zeuren. Niet vervallen in de slachtofferrol van: ''Ik ben zielig, want ik moet zoveel.'' U moet niet. U wilt. En u kunt het.' De adviseur leert haar lezers de kracht van positief denken.

'Al uw denkpatronen die tegengesteld zijn aan uw megaplan, ruilt u in voor constructieve denkpatronen.' Anthony Robbins, de grondlegger van neuro-linguistisch programmeren, komt volgens haar met goede suggesties. Mensen zouden hun gedrag kunnen herprogrammeren door positiever te denken over hun mogelijkheden. Blokkades die mensen voor zichzelf opwerpen, kunnen simpelweg worden weggedacht.

Heintz adviseert negatieve stemmingen te relativeren en te beteugelen. Als iets onaangenaams gebeurt, heb je naar haar idee de keuze uit drie mogelijkheden. Als het onaanvaardbaar is, moet je ingrijpen. Als het je stoort, vraag je om discussie. Als het eigenlijk onbelangrijk is, dan negeer je het. Dan stop je het in 'mandje C', aldus Heintz.

'U bewijst uzelf geen dienst met negatief en giftig denken', weet de adviseur. 'U kunt bij plotselinge verontwaardiging of woede besluiten uw primaire gevoel van u af te schudden en u instellen op een andere gemoedstoestand.' Denk positief, adviseert Heintz, die zonder enige moeite wandtegelteksten blijft produceren: 'Na elke winter wordt het voorjaar. Na regen komt zonneschijn. Na hard werken komt vaak oogsten en trots.'

'Hoe bereik ik wat ik wil' is een goed boek. In zijn soort. De vraag is of het soort wel deugt. Een deel van de lezers heeft waarschijnlijk baat bij de duwtjes in de rug. Anders dan veel van haar collega's besteedt Heintz relatief veel aandacht aan het vergroten van het zelfinzicht. Het is niet louter peptalk. Aan de hand van testjes leren de lezers niet alleen hun sterke maar ook hun zwakke kanten onder ogen te zien.

Het zwakste punt is de onderbouwing. Evenals haar collega's orakelt Heintz er lustig op los. Feiten? Nee. Bewijzen? Nee. In het hele boek wordt eenmaal een onderzoek aangehaald. 'Onderzoek heeft uitgewezen dat de beschikbare intelligentie van mensen met veertig procent afneemt op het moment dat ze boos zijn en ongecontroleerd reageren', aldus Heintz. Wie heeft dat dan onderzocht? Hoe is dat dan onderzocht? En is het werkelijk een bewijs voor de eigen beweringen?

Het effect van de lessen is twijfelachtig. Zeker op de lange termijn. Opvallend genoeg toont Heintz in haar inleiding twijfels over de vruchten van haar eigen werk: 'Jarenlang heb ik als managementconsultant workshops en trainingen gegeven die de effectiviteit van werknemers moesten verbeteren. Vaak bleek zo'n training op korte termijn zijn vruchten af te werpen. Helaas bleek ook dat het effect afnam naarmate de cursus langer geleden was: Het elan ging er na verloop van tijd vanaf.'

Heintz schreef haar boek in de overtuiging dat het gemakkelijker is jezelf in plaats van anderen te managen. Wie wil zien hoe moeilijk is om te bereiken wat je wilt, moet even surfen naar www.cielheintz.nl . De internetsite die de lezers van het boek verder op weg zou moeten helpen, is nog onder constructie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden