Wandelen en kijken

Gemeenten schermen graag met hun sterke punten. Zeist wil zich onderscheiden met groen en geschiedenis. En met een 'city marketeer'....

Pablo Cabenda

Bij Kromme Rijn en Heuvelrug /

Trots en voornaam /

Op Utrechts zand werd Zeist gebouwd /

Dorp van grote faam /

Het Rond, Het Slot /

Lustwarandes waar je wijst /

Broeders en Zusters ieder hun plein /

Ja zo was Zeist

Kijk, als een volkslied ten doel heeft zo beknopt mogelijk de eigenaardigheden van volk of land te schetsen, dan is de schrijver van het Zeister volkslied cum laude geslaagd. Niet minder dan twee van wat de gemeente haar 'kernwaarden' noemt, meteen al in het eerste couplet aangestipt.

Want Zeist is rijk aan cultuurhistorie (Slot Zeist met zijn eerste bewoner Willem Adriaan van Nassau, het naastgelegen Zusteren Broederhuis waar de vrouw van Napoleon al kwam shoppen terwijl even verderop ter ere van manlief de piramide van Austerlitz werd opgericht) en Zeist is groen. Je hoeft maar een voet buiten de deur te zetten om pootje te baden in de natuur.

Mensen moeten naar Zeist komen om te wandelen en te kijken. Als het volkslied de boodschap niet duidelijk overbrengt, dan doet city marketeer Frans Lettinga dat wel. De gemeente op de Utrechtse Heuvelrug heeft een bijdetijdse stadspropagandist die de stad promoot bij publiek en bedrijfsleven, en oude waarden met nieuwe middelen verkoopt.

Bij de zeven invalswegen zijn al welkomstborden geplaatst met foto's van Slot Zeist. De majestueuze Slotlaan in het centrum wordt verbouwd tot een brede wandelpassage die je van al van ver doet opzien naar het prachtige verkleind Versailles: Slot Zeist. Dan is er nog de piramide, in 1804 opgericht, maar vandaag gesloten voor bezoekers. In de bossen rondom het monument houdt zich een handjevol uitgelaten honden en mannen in strakke fluorescerende sportbroeken op.

Zeist hecht waarde aan het juiste evenwicht tussen begroeiing en bebouwing. In het samenwerkingsverband Hart van de Heuvelrug maken zeventien partijen, waaronder de groene gemeente, zich sterk voor de omliggende natuur met de slogan 'Wel meer, maar niet minder groen'.

Milieudefensie wil daar wel iets op afdingen. Eind vorig jaar kwam de gemeente met een ontwikkelingsplan om tweeduizend woningen in de bossen te bouwen. Ze organiseerde een bijeenkomst om de Zeistenaren te horen. Willem Verhaak van Milieudefensie tekende daarbij op dat de meerderheid van de aanwezige Zeistenaren tegen het plan was. Milieudefensie hield vervolgens een peiling. Verhaak: 'Daaruit kregen we hetzelfde te horen. Mensen vonden dat Zeist zeker niet in zijn groen moest bouwen.' De gemeente vond de meningen niettemin 'onvoldoende eenduidig'. Volgens Ernest Schuler van de vereniging Natuurlijk Zeist West is nu het ontwikkelingsplan aangenomen met de kanttekening dat 'we zeer zorgvuldig om moeten gaan met het groen'. Schuler:

'Alsof ze daarvoor dus van plan waren dat niet te doen.'

Volgens Verhaak wil de gemeente dolgraag bouwen om het inwonertal op te schroeven. 'Als Zeist groeit en de grens van zestigduizend inwoners passeert, levert dat meer geld op uit het gemeentefonds.' Hij noemt het het slachten van de kip met de gouden eieren. Ach, profeteerde het tweede couplet in het Zeister Volkslied het al niet?

Succes verplicht, de oude kern /

Werd snel te klein /

Want heel het kloppend winkelhart /

Moet bereikbaar zijn /

Het plein, de wijk /

Trendy nieuwbouw waar je wijst /

Centrum van handel-, wandelplezier /

Ja zo werd Zeist

Op de maat van de kettingzagen van de vooruitgang.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden