Wallage: invoering basisvorming voortijdig afgekapt

De geleidelijke invoering van de basisvorming is voortijdig afgekapt, zei Jacques Wallage, destijds verantwoordelijk staatssecretaris, vrijdag tegen de parlementaire onderwijscommissie.

Vijf jaar na de start had eenderde van de scholen deze vernieuwing doorgevoerd, aldus Wallage. Hun ervaringen zijn echter nooit gebruikt om andere scholen te helpen.

Met de basisvorming moesten alle leerlingen na de basisschool hetzelfde onderwijs volgen. Op die manier konden scholieren langer nadenken over welke richting zij willen volgen, en zouden ook mindere leerlingen alle basiskennis opdoen.

Scholen die na de koplopers de basisvorming invoerden, hebben volgens Wallage te weinig ondersteuning gekregen. In plaats daarvan werden problemen van de vernieuwing gebruikt om de basisvorming ter discussie te stellen, aldus de PvdA'er.

Ritzen: nergens spijt van
De commissie hoorde vrijdag ook Jo Ritzen, die van 1989 tot 1998 minister van Onderwijs was. Ritzen zei nergens spijt van te hebben. De keuzes die zijn gemaakt waren juist. De doorstroming van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs is verbeterd en er was geen financieel motief om de zogeheten zorgleerlingen naar het vmbo te laten gaan.

Acht jaar lang was Ritzen politiek en financieel verantwoordelijk. ‘Op hoofdlijnen was ik bij basisvorming, tweede fase en vmbo betrokken.’ Zijn naam werd echter in de afgelopen weken tijdens de hoorzittingen maar zelden genoemd.

Oud-minister van Onderwijs Ritzen (links) en oud-staatssecretaris Wallage, ontmoeten elkaar tijdens de pauze van de verhoren van de Commissie Onderwijsvernieuwingen. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden