Walhalla van modeltreingek

De Sneekweek heeft één nadeel en daarom wil de gemeente meer dan alleen watersporters trekken. Als het regent in oktober kan voortaan geen enkele treingek meer om Sneek heen....

Sneek heeft geen hoge toren, geen historisch plein, geen catacomben en evenmin een kathedraal. Ook ontbreekt een museum met wereldberoemde schilderijen. Wat Sneek wel heeft, is de Sneekweek. Die heeft één groot nadeel: hij duurt maar een week. Hij is bijvoorbeeld nu alweer afgelopen.

Dus wat moet je doen, als Sneek zijnde, als je toeristisch gezien wilt verlengen en verbreden en Sneek ook buiten het hoogseizoen aantrekkelijk wilt maken? Als je ook andere doelgroepen dan alleen maar watersporters wilt trekken?

Je doet allereerst onderzoek: tijdens de Sneekweek voerde bureau Vandertuuk in opdracht van de gemeente een zogenoemde 'nulmeting' uit door middel van een 'quickscan'.

'De nulsituatie was namelijk niet helder geformuleerd', zegt Ko Smorenburg, hoofd van de afdeling economische zaken van de gemeente. Zo hebben ze in Sneek sterk de indruk dat de Sneekweek nogal belangrijk is voor de stad, maar echt zeker weten doen ze het niet. Ze weten niet eens precies hoeveel toeristen er komen, wat die uitgeven en wat er volgens hen nog aan ontbreekt in Sneek.

Op zoveel pure onzekerheid valt natuurlijk onmogelijk beleid te voeren, dus vandaar het onderzoek. Zodat de beleidsmakers ook pro-actief bezig kunnen zijn in de aansturing op langere termijn, zeg maar. Economie en werkgelegenheid zijn in Sneek voor 10 procent afhankelijk van het toerisme, dus dan kun je niet zomaar wat ad hoc aanrommelen. Bovendien zijn, wil je in aanmerking komen voor Europese subsidies, harde cijfers noodzakelijk.

Behalve het Fries Scheepvaartmuseum heeft Sneek nog een museum: het Nationaal Modelspoor Museum. Dat zit nu in een kelder van de Openbare Bibliotheek. Maar eind 2004 verhuist het naar het voormalige, 120 jaar oude stationsgebouw, dat daartoe ingrijpend wordt verbouwd.

Honderden modeltreinen heeft het museum en gids Frank Hemkesweet bij elke trein een verhaal. Zo'n beetje alle treinen die ooit door Nederland hebben gereden, staan er, en dan barst het museum ook nog uit zijn voegen van de buitenlandse locs en modelspoortjes. In 2002 kwamen er tienduizend bezoekers naar de kelder.

Straks moeten dat er jaarlijks dertigduizend worden. En misschien wel meer. Museumvoorzitter Max Kooijmans liet onlangs weten dat het nieuwe NMM 'het mooiste museum van Europa' zal worden. En dat zou natuurlijk een schitterende bijdrage zijn aan het streven naar verbreding en verlenging, zegt Ko Smorenburg. Als het regent in oktober kun je in Sneek straks heerlijk naar het interactieve Modelspoormuseum, mét treincabine op ware grootte.

Geen enkele treingek – vooral in Duitsland zijn er daar veel van – kan straks nog om Sneek heen. Naar de economische spinoff daarvan valt slechts te gissen, zolang bureau Vandertuuk er geen quickscan op loslaat.

En misschien wil de Friese commissaris van de koningin Ed Nijpels, fervent modelspoorhobbyist met een schitterende collectie locs, zijn verzameling wel tentoonstellen – dan wordt het echt dranghekkenwerk.

Voorzover daarover zonder nulmeting iets kan worden gezegd, ziet de toekomst van Sneek er kortom stralend uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.