Nieuws
Wakker Dier: recordaantal vleesaanbiedingen met Pasen
Supermarkten hadden dit jaar met Pasen een recordaantal van 1.026 vleesaanbiedingen in de folder. Dat meldt Wakker Dier, dat sinds 2015 alle folderaanbiedingen van de elf grootste supermarkten napluist.
Het vorige record stamt uit 2019, toen 957 vleesaanbiedingen in de paasfolders stonden. Anne Hilhorst van Wakker Dier: ‘Pasen draait blijkbaar niet langer om (chocolade)eieren verstoppen, maar vooral om gourmetten en veel vlees.’
Volgens de dierenwelzijnsorganisatie hebben de meeste paasaanbiedingen (60 procent) geen dierenwelzijnskeurmerk. Door het jaar heen is de verhouding ongeveer gelijk.
Vleesvervangers zijn dit jaar minder te vinden in de reclamefolders van de supermarkten. Vergeleken met vorig jaar waren met Pasen ruim eenderde minder aanbiedingen van vleesvervangers. Hilhorst: ‘De Week Zonder Vlees is nog maar net voorbij en de supermarkten knallen er weer flink op los met het vlees. Hypocriet!’
Wakker Dier zet zich in voor ‘een dierwaardig leven voor alle dieren in de veehouderij’. Een dier is geen levenloos product, ‘maar de voedingsindustrie denkt daar anders over. In deze sector dienen de dieren slechts één doel: winst maken. Maar zo goedkoop en massaal mogelijk vlees, eieren en zuivel produceren veroorzaakt veel dierenleed. Van de dieren die voor bodemprijzen de toonbank over gaan, weten we één ding zeker. Ze hebben vrijwel allemaal een afschuwelijk leven gehad. Een leven in een wereld van beton en staal met nauwelijks ruimte of daglicht. Veel dieren halen de eindstreep niet maar sterven voortijdig een vaak langzame en pijnlijke dood.’
Plofkip
De organisatie zette onlangs met een campagne supermarktketen Albert Heijn in het zonnetje, die vanaf 2023 alleen nog kip verkoopt met minimaal één Beter Leven-ster. ‘Ze zijn de eerste supermarktketen die deze stap zet. Hiervoor zullen maar liefst tweehonderd Nederlandse boeren hun stal verbouwen, aldus Hilhorst. ‘Dit geeft elk jaar tientallen miljoenen kippen een aanzienlijk beter leven. AH zet een geweldige stap, daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen.’
Albert Heijn meldde begin vorige maand met het zogenoemde Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma de productieketen van kippenvlees verder te willen verduurzamen en transparant maken. ‘In navolging van de succesvolle samenwerking in de zuivelketen zetten wij dezelfde stappen in onze andere versketens’, zei directeur Marit van Egmond. ‘Net als bij de andere Beter voor-programma’s is duurzame bedrijfsvoering met zorg voor de dieren, in dit geval dus de kippen, een beter klimaat en biodiversiteit altijd het uitgangspunt.’
Wakker Dier dringt er al jaren bij de Nederlandse supermarkten op aan om hun kippen minimaal één Beter Leven-ster te geven. ‘Dan hebben de dieren meer ruimte en zijn ze van een gezonder ras. In de overdekte uitloop kunnen ze de zon en de wind door hun veren voelen.’ Volgens Wakker Dier heeft de meeste kip in de Nederlandse supermarkten nu nog geen keurmerk voor dierenwelzijn. ‘De dieren leven in volle schuren met dertien tot zeventien kippen per vierkante meter en mogen nooit naar buiten.’