Wakker Dier haalt uit naar Jumbo en AH om plofkip

Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier gaat Albert Heijn en Jumbo aanpakken. De organisatie roept consumenten vanaf vandaag in radiospotjes op de supermarkten vaker over te slaan, omdat er nog steeds plofkip in de schappen zou liggen.

Archiefbeeld: Albert Heijn blijft het soort kip verkopen dat Wakker Dier plofkip noemt. Beeld ANP XTRA

Wakker Dier heeft het al langer voorzien op bedrijven die dieronvriendelijke producten verkopen. De organisatie richt zich daarbij vaak direct tot de consument. 'Bent u die vreselijke plofkip ook zo beu?', wordt mensen gevraagd in de nieuwe radiocampagne. Daarna volgt een oproep boodschappen te doen bij winkels die 'fatsoenlijk vlees' verkopen.

De dierenrechtenorganisatie zegt de pijlen te richten op Jumbo en Albert Heijn, omdat 'zij als marktleiders de rest van de markt sturen met hun laagsteprijsgarantie (Jumbo) en toenemend gestunt (Albert Heijn)'. Volgens Wakker Dier stunten de bedrijven 'over de ruggen van dieren, klimaat, milieu en onze gezondheid'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden