Waddeneilanden willen aparte status

De ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie onderzoeken de mogelijkheid van een juridische 'status aparte' voor de Waddeneilanden...

Van onze verslaggever

Wio Joustra

AMELAND

Volgens de bestuurders van de eilandgemeenten ziet Den Haag de effecten van wet- en regelgeving voor de vijf eilanden vaak over het hoofd. Er wordt geen rekening gehouden met de geografische ligging of de bijzondere positie van de eilanden.

Ex-minister van Binnenlandse Zaken Dijkstal zegde onlangs mondeling een onderzoek toe bij de officiële opening van het nieuwe gemeentehuis op Ameland. Burgemeester R. Cazemier van Ameland deed daarbij de suggestie reeds tijdens het ontwerpen van wetten, regelingen en convenanten rekening te houden met de bijzondere positie van de eilanden.

Daarbij gaat het concreet om een aanpassing van de 'Aanwijzingen voor de Regelgeving' van het ministerie van Justitie. Dit zijn de officiële praktijkvoorschriften voor de juristen van het departement die wetten en regels opstellen. Er zijn liefst 350 van die voorschriften. Volgens het Overlegorgaan Waddeneilanden (OOW) kan daaraan best een 351ste worden toegevoegd.

Een van de aanwijzingen bevat de zogenoemde decentralisatietoets. Het ministerie van Binnenlandse Zaken toetst ontwerpregelingen op de gevolgen voor lagere publiekrechtelijke lichamen.

'Tijdens deze toets zou aandacht kunnen worden geschonken aan de bijzondere positie van de Waddeneilanden', aldus Cazemier.

Dijkstal, inmiddels fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer, had wel oren naar de suggestie van zijn partijgenoot. Hij heeft overleg op gang gebracht tussen Binnenlandse Zaken, Justitie en de juridische afdelingen van de vijf eilandgemeenten.

Een eerdere suggestie van de burgemeester van Terschelling, J. van Beukering-Dijk om op alle departementen een speciale 'Waddenambtenaar' aan te stellen, vond geen genade in de ogen van Den Haag.

Behalve door de bijzondere geografische ligging raken de eilanden ook in de problemen door eisen aan de omvang van de aanwezige voorzieningen, alsmede de bekostiging daarvan.

Als voorbeelden van wet- en regelgeving in de afgelopen drie jaar die voor de eilanden problemen heeft opgeleverd, noemt Cazemier de wet Ambulancevervoer, de wet Studiefinanciering, de OV-Jaarkaart, de wet op het Notarisambt, de Destructiewet en het project WSNS van het ministerie van Onderwijs. Eilandgemeenten en OOW hebben veel tijd en energie moeten steken in aanpassing of wijziging van dergelijke regelgeving achteraf.

In de nieuwe wet Studiefinanciering dreigde de speciale Waddentoelage voor middelbare-schoolleerlingen van de eilanden zelfs gedeeltelijk te vervallen. Dat leidde tot grote onrust op de eilanden, die pas na druk uit de Tweede Kamer kon worden weggenomen.

Cazemier en zijn collega-burgemeesters menen dat het vooraf aandacht schenken aan de bijzondere positie van de Waddeneilanden kan voorkomen dat achteraf veel inspanning moet worden geleverd om de wet- en regelgeving bij te stellen.

De eilandbestuurders pleiten overigens niet voor aanpassing van de huidige regelgeving maar voor een juridische status aparte in de toekomst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden