Nieuws Rechtbank

Waarschuwingslampje in de auto negeren? Dat kan je een veroordeling opleveren

Is een automobilist die een waarschuwingssignaal op zijn dashboard negeert strafbaar? De rechter in Den Haag vindt van wel. Die legde vandaag 40 uur werkstraf en een voorwaardelijke rijontzegging op aan een bestuurder wiens auto op de A20 tot stilstand kwam na het negeren van het bandenspanningslampje. Daarop ontstond een ernstig ongeluk. 

Waarschuwingslampje voor de bandenspanning op een dashboard.

Nooit eerder strafte de rechter een bestuurder voor het negeren van een waarschuwing voor te lage bandenspanning. De uitspraak betekent dat iedere automobilist die niet tijdig anticipeert op een waarschuwingslampje, een straf boven het hoofd hangt. 

Het betreffende ongeluk vond plaats in juni 2017. Gedurende 21 kilometer reed automobilist S., een 38-jarige man uit Moordrecht, met een oplichtend lampje vanwege een leeglopende band. Hij trapte de rem pas in toen zijn auto begon te trillen en kwam tot stilstand op de linkerrijbaan van de A20. 

Volgens S. was het onmogelijk nog naar rechts uit te wijken en merkte hij het lampje pas op vlak voordat hij op 27 juni 2017 stil kwam te staan. Hij zette zijn gevarenlichten aan en waarschuwde andere weggebruikers, zwaaiend naast de vangrail. Lang hield dat noodverband niet stand: een andere auto knalde op de stilstaande Audi. De auto sloeg over de kop en de bestuurder werd eruit geslingerd. Hij overleefde het ongeluk, maar liep zwaar rugletsel op. 

Straf

Ruim twee jaar later oordeelt de rechtbank van Den Haag dat het ‘niet aannemelijk’ is dat S. het lampje pas opmerkte vlak voor hij stil kwam te staan. De bestuurder negeerde het signaal en vormde daarmee een concreet gevaar, aldus de rechter, die een werkstraf van 40 uur oplegde en een voorwaardelijke rijontzegging van zes maanden. 

Maar of S. de waarschuwing opzettelijk negeerde, blijft de vraag. Het lampje was immers geel, de band liep langzaam leeg. De rechter onderbouwde dat de automobilist niet ‘aanmerkelijk onvoorzichtig’ handelde en daarom is hij niet veroordeeld voor een misdrijf, maar voor een overtreding.

‘Essentieel aan deze uitspraak is dat de bestuurder links is blijven rijden. Daardoor veroorzaakte hij een gevaar op de weg’, zegt hoogleraar strafrecht François Kristen van de Universiteit Utrecht. ‘Maar de rechtbank is ook van mening dat S. niet kon voorzien dat de auto onbestuurbaar zou raken.’

Volgens Kristen betekent de uitspraak dat automobilisten extra moeten opletten. ‘Als je merkt dat de auto afwijkend rijdt, gaat de zorgplicht gelden. Je moet bij een gevarenlampje vaart minderen en op onderzoek uit. Niet op de linkerbaan blijven.’

Kristen meent dat fabrikant Audi weinig te verwijten valt; de automobilist is verantwoordelijk voor het veilig besturen van de auto. ‘De fabrikant kan hier niks aan doen, zij bouwen een waarschuwingsfunctie in, de bestuurder draagt de verantwoordelijkheid voor een goede staat van de auto en het juist interpreteren van de waarschuwing. Daarnaast hebben niet alle auto’s deze functie. Een middenklasser of oudere auto heeft dit niet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden