Waarom we Beau zo graag Beau zien zijn, maar even klaar zijn met René Froger als René Froger

Top & Flop

Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek. Deze week: waarom we Beau zo graag Beau zien zijn, maar wel even genoeg hebben van René Froger als René Froger.

Beau van Erven Dorens Foto anp

Top

Het antwoord liet even op zich wachten en Beau wist het. 'Nu wacht ik wel iets te lang, hè?', zei Van Erven Dorens dinsdag op de vraag van Matthijs van Nieuwkerk of hij zich gepasseerd voelde omdat hij niet was gevraagd Humberto Tan op te volgen bij RTL Late Night. Nee, hij had het niet vreemd gevonden als hij was gevraagd, bekende Beau.

Het andere antwoord kwam juist te snel. 'Nee, tuurlijk niet', zei Beau direct op de vraag of hij Twan Huys dan in de zomer zou vervangen, zoals hij succesvol bij Tan had gedaan afgelopen jaar. Ja, Van Erven Dorens liet zich makkelijk in de kaarten kijken bij DWDD en het is precies die ongescripte eerlijkheid die Beau zo ontzettend Beau maakt.

De baantjescarrousel in Hilversum kan genadeloos zijn. Na jaren het gezicht van RTL Boulevard te zijn geweest, wilde Beau wat anders, een programma met meer gewicht. Maar programma's als De Wereld van Beau, Beaufort en De Zaterdagavondshow met Marc-Marie & Beau sloegen nooit aan.

Vorig jaar vond Beau zijn charmant bekakte schwung terug. The Amsterdam Project, over daklozen, werd een lieveling van publiek én critici. RTL Summer Night was gezellig en swingend rebels; we herinneren ons een joint op het Rembrandtplein. Nu laat Beau zich tot vreugde van velen vrijwillig opsluiten, in Beau Five Days Inside. Fijne televisie - en véél beter dan talkshowgeklets.

Haro Kraak

Flop

Op Klacht.nl (aanrader, maar dit terzijde) verscheen vorige week een volkomen terechte klacht van een vrouw uit Rotterdam. Ze wilde dat het afgelopen zou zijn met de 'weerzinwekkend slechte' commercial die René Froger heeft gemaakt voor een brillenverkoper, Eyelove.

Vermoedelijk klaagde ze namens alle tv-kijkers van Nederland. Voor die paar mensen die het geluk hebben gehad dat ze de Amsterdamse zanger nog niet aan het werk hebben gezien en nog niet hebben gehoord, vertellen we even hoe het gaat.

Froger komt een winkel binnen waar Eyelove brillen aan de man probeert te brengen. Een hartelijke vrouw met een grote bril maakt hem wegwijs. Froger snapt het allemaal meteen en laat, heel gek, half zingend weten dat hij komt voor een multifocááááááááááále bril.

René Froger Foto anp

Ook zijn uitsmijter blijft dagenlang in het hoofd van de kijker zitten. Met een verse bril op zijn neus zingt Froger dat hij naar Aááááááilufff gaat. (Hij spreekt het eerder in de commercial uit als Aailaf, gek genoeg.)

De idiote uithalen van Froger nestelen zich als een implantaat in je hersens. Daarom is dit waarschijnlijk een efficiënte reclame. Eyelove heeft zichzelf op de kaart gezet.

Daar staat tegenover dat de reputatie van de firma is aangetast. De commercial is al vanaf 12 januari te zien, en vooral te horen. Nederland heeft er genoeg van. Dit moet stoppen.

Paul Onkenhout