Waarom vermeden sommige vliegmaatschappijen Oekraïne en andere niet?

Nadat Oekraïne op 14 juli een vliegverbod instelde voor onder de 32 duizend voet, nam een kwart van de vluchten vanuit Europa over Oekraïne af. Onder andere Qantas Airways, Air Berlin, Asiana Airlines Inc, en enkele andere maatschappijen besloten al eerder Oekraïne te vermijden. Dit roept vragen op waarom andere vliegtuigmaatschappijen niet hetzelfde deden.

Toestel van Qantas AirwaysBeeld afp

Ook Korean Air Lines Co Ltd en Taiwan's China Airlines vermeden Oekraïne. 'Hoewel een omweg zorgt voor een langere vlucht en hogere kosten, hebben we hiervoor gekozen vanwege de veiligheid', zegt een woordvoerder van Asiana Airlines Inc. Sinds 3 maart vliegt de luchtvaartmaatschappij zo'n 150 kilometer onder Oekraïne langs.
Officieel golden er geen restricties en kon er gewoon gevlogen worden over Oekraïne. Dat sommige maatschappijen er toch voor kozen een andere route te vliegen, laat zien dat er weinig consistentie is het veiligheidsbeleid.

De Maleisische Boeing vloog volgens Eurocontrol op een hoogte van circa 33 duizend voet, boven de grens (32 duizend voet) waaronder Oekraïne een vliegverbod had ingesteld voor de oostelijke regio's waar de separatisten actief zijn. Er was volgens Eurocontrol geen enkele aanwijzing dat vliegen op deze hoogte boven Oost-Oekraïne gevaarlijk zou zijn.

Instellen van vliegverbod
Oekraïne kondigde op 1 juli een vliegverbod af voor vluchten onder de 26 duizend voet. Op 14 juli werd dat verhoogd naar 32 duizend voet. Eurocontrol weet niet waarom, de Europese luchtvaartorganisatie vraagt daar ook niet naar. Het instellen van no-fly zones is een bevoegdheid van de landen zelf. Commissie-experts vermoeden dat het verhogen van de grens te maken heeft met nieuwe informatie over het bereik van raketten in handen van de rebellen.

Normaliter passeren volgens Eurocontrol dagelijks 350 vliegtuigen het Oekraïense luchtruim, waarvan 150 uit Europa. Nadat de veilige vliegzone werd verhoogd op 14 juli, nam het aantal vluchten vanuit Europa over Oekraïne met 25 procent af. Die toestellen kozen voor een andere route. Volgens Eurocontrol hoeft dat niet per se door veiligheidsoverwegingen zijn ingegeven, het kan ook te maken hebben met weersomstandigheden, etc. Welke maatschappijen hun routes wel en niet veranderden, kon Eurocontrol vrijdagmiddag nog niet zeggen.

Route was veilig
Volgens de Maleisische minister van Transport Datuk Seri Liow Tiong Lai was de route veilig en vliegen 15 van de 16 vluchten dezelfde route over Oekraïne. Hij benadrukte dat de route was goedgekeurd door de International Civil Aviation Organization (ICAO).

Thai Airways International, die ook over Oekraïne zijn blijven vliegen, liet weten geen reden te zien om uit te wijken. 'Oekraïne is geen oorlogsgebied. De Krim is oorlogsgebied', aldus woordvoerder Charlene Suddhimondala volgens Reuters.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden