Waarom profiteren fysieke winkels niet van online nadelen?

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: winkels.

Een kledingwinkel, met kleding. Beeld anp

Toen de boekenketen Polare failliet dreigde te gaan, greep ik uit sympathie (met het personeel) mijn rondslingerende boekenbonnen bij elkaar en toog naar het dichtstbijzijnde filiaal: 'Heeft u Dagen van Gras van Philip Huff?' 'Nee sorry. Ik kan hem wel bestellen, dan kunt u hem overvijf dagen ophalen.' Dat dus.

Er lijkt geen eind te komen aan de lijst omvallende winkelketens: Manfield, V&D, Perry Sport, MS mode, McGregor. Onlinewinkels hebben een groot aanbod en je kunt er 24 uur per dag afrekenen. Welk bestaansrecht hebben fysieke winkels nog?

Mijn schoenmaat zit net tussen 42 en 43 in. Maar als je online twee paar bestelt, moet je één doos terugsturen, dus gok ik, blijken ze niet goed te passen, zou ik ze terug moeten sturen, vertel ik mezelf dat ze best oké zitten en loop gerust een paar jaar op net niet lekker zittende schoenen.

Ik wilde een nieuwe spijkerbroek en besloot niet wéér online een Levi's 501 in mijn maat te shoppen, maar naar een spijkerbroekenwinkel te gaan. De eigenaar bekijkt me vijf seconden en geeft me drie broeken: 'Deze zijn goed voor jou. Bij elk model heb je een andere maat, omdat de modellen verschillen.' Als gegoten.

Een ander voordeel van fysieke winkels is dat je je aankoop gelijk in handen hebt. Ik denk dat er ruimte blijft voor (een kleiner aantal) fysieke winkels die goed zijn in wat online moeilijker is. Bijvoorbeeld dat ze je zonder gedoe in één keer aan het juiste product helpen door superieur en persoonlijk advies (dus niet een 17-jarige uitzendkracht die je het kaartje bij de tv voorleest) en de mogelijkheid het product ter plekke te ervaren. Omdat onlinewinkels proberen de voordelen van fysieke winkels te bieden - bijvoorbeeld door 'same day delivery' - moeten fysieke winkels de voordelen van online gaan bieden.

Omdat mijn boekenbonnen nog steeds niet op waren, probeerde ik ze na mijn Polare-debacle te slijten bij mijn lokale boekhandel in Delft. Wederom was een van de boeken die ik zocht niet op voorraad. Waarop de dame bij de kassa zei: 'Maar we kunnen hem wel bestellen bij het Centraal Boekenhuis en, dan wordt-'ie morgen bij u afgeleverd.' Dat dus.

Ergert u zich aan een product of ontwerp? Laat het weten! siredmund@volkskrant.nl

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden