Waarom moet Nederland 1 veranderen in NPO 1?

'Hilversum op zijn smalst'. 'Onzalig idee in tijden van bezuinigingen'. 'Volstrekt onnodig en overbodig'. Kritiek alom, nu de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft besloten zijn zenders een andere naam te geven. De operatie kost rond de 153.000 euro, is volgens NPO-voorzitter Henk Hagoort bedoeld voor 'een betere online vindbaarheid', maar wordt desondanks fel bekritiseerd.

Deze logo's worden binnenkort vervangen voor nieuwe. Al blijft de herkenbare ruitvorm gehandhaafd. Beeld NPO

De publieke tv-zenders worden herdoopt in NPO 1, NPO 2 en NPO 3, maar ook de radiozenders krijgen de toevoeging NPO. NPO Radio 1, NPO Radio 2, enzovoort. 'En als je straks een programma op NPO 1 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet'. Want om die apps is het de publieke omroep nu vooral te doen. 'We willen een stevige positie houden binnen de internationale internetgemeenschap. Met NPO als verzamelnaam hebben we straks een herkenbaar 'tegeltje' naast die van YouTube en Google', verduidelijkt de woordvoerder van Hagoort, Erik Kroeze, de stap.

'Zorgvuldig afgestemd'
Het is volgens hem 'zorgvuldig afgestemd' met alle omroepen, maar toch klonk er vanmorgen al stevige kritiek in De Telegraaf die het nieuws als eerste bracht. 'Voor welk probleem is dit de oplossing?', zo vraagt een anonieme omroepdirecteur zich in de krant af. Anderen wijzen op de bezuinigingen: 'We moeten 300 miljoen euro bezuinigen, honderden mensen verliezen hun baan en hier wordt geld uitgegeven aan een volkomen overbodige actie.' Een andere, eveneens anonieme, bestuurder vermoedt dat 'deze belachelijke naam- en logowijziging tonnen gaat kosten, misschien zelfs een miljoen euro'.

Dat is niet helemaal het geval, beweert de NPO desgevraagd. De ontwikkeling van de merken en de logo's heeft tot nu toe 93.000 euro gekost. Daar komt nog zo'n 60.000 euro bij voor de presentatie en verdere ontwikkeling. Kroeze: 'Natuurlijk zijn er de bezuinigingen, die zijn verschrikkelijk, maar om het bestaan van internet kun je niet heen. We moeten wel naar de toekomst blijven kijken. Het is voor ons essentieel om een sterk tegenwicht te blijven bieden tegen de grote mediamerken.'

 
We moeten wel naar de toekomst blijven kijken. Het is voor ons essentieel om een sterk tegenwicht te blijven bieden tegen de grote mediamerken.
Erik Kroeze, woordvoerder NPO

Ratjetoe
De Publieke Omroep bestaat nu uit een ratjetoe van merken, van Nederland 1 tot Zappelin/Zapp en van 3FM tot Uitzending Gemist. Straks is alles samengevoegd onder het merk 'NPO'. In dit kader valt ook de aankoop vorig jaar van de website npo.nl te verklaren. Hier werd door de NPO een ton voor betaald aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie. En waar er toen op Twitter een waar volksgericht over deze 'verkwanseling' ontstond, is het ook vandaag weer raak: 'Ze zijn echt Hartstikke Mesjogge. Typisch dadendrang bij #NPO', klinkt het. Maar ook: 'Fijn. Mijn belastingeuro's gaan de strijd aan met Google, YouTube en Apple. Nuttig.'

Kapitaalvernietiging
Fons van Westerloo kan die kritiek wel begrijpen. De mediadeskundige en toezichthouder van Omroep WNL vindt het zelf ook een 'werkelijk volstrekt onnodig en overbodige' operatie, zo laat hij desgevraagd weten. 'Sterke merken als Nederland 1 en Radio 1 veranderen; dat lijkt mij een behoorlijke kapitaalvernietiging. Ben benieuwd wie zoiets bedenkt en wat dit weer gaat kosten.' De oud-CEO van onder meer RTL en SBS denkt dat de kijkers en luisteraars hier 'absoluut niet op zitten te wachten'. 'Maar die worden niks gevraagd, terwijl de publieke omroep natuurlijk van het publiek is.'

Family of Stations
Een eenduidige presentatie van een cluster van zenders werd acht jaar geleden al gelanceerd door RTL Nederland, destijds nog onder leiding van Van Westerloo. In 2005 lanceerde de commerciële zendergroep 'The Family of Stations'. De - toen nog - drie zenders kregen allemaal eenzelfde logo en de zender Yorin werd omgedoopt in RTL 7. De uitzending gemist-dienst van RTL heet RTL XL. Op de actie van de NPO wil RTL niet reageren: 'Dit is een zaak van de Publieke Omroep zelf, daar past naar ons idee geen reactie van RTL als concurrent bij.'

Niet in september
Volgens NPO-woordvoerder Kroeze zal het overigens nog wel even duren voordat de nieuwe logo's en namen zullen worden gebruikt. Hij denkt dat september, het traditionele begin van het nieuwe programmaseizoen, niet gehaald gaat worden. 'De logo's worden nu ontwikkeld, maar we zijn er voorlopig nog niet. Maar wij hebben er dan ook niet voor gekozen om het vandaag al naar buiten te brengen.'

Fons van Westerloo tijdens een presentatie van RTL 4, 5 en 7. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.