Opinie

'Waarom moet individueel delict als eerwraak een groepsprobleem worden?'

Moslims hoeven niet uit te leggen dat eerwraak geen islamitische regel is, stelt Ferdows Kazemi. Door uitleg te geven maak je het een legitiem discussabel onderwerp. 'Moord in elke vorm is verboden, punt uit.'

Beeld ANP

Ik heb me op mijn 21ste laten bekeren tot het atheïsme. U weet wel, het geloof dat niet in het bestaan van God gelooft. Mijn bekering gebeurde tijdens een officiële doopceremonie in een Iraanse gevangenis, in Shiraz. Ook over die plaats heeft u vast gehoord, de stad van dichters en romantici, met mooie lentes vol bloesem van citrusbomen.

Zo'n speciale ceremonie wordt vaak begeleid door twee Korangeleerden die jou heel goed uitleggen wat de islam eigenlijk is. Mocht je te dom zijn om dat te begrijpen, dan hebben ze speciale methodes om dat in je hersenen te prenten. Bij de ceremonie hoort vrijwel altijd een blinddoek of een zak met twee ooggaatjes erin. Zoiets als de Ku Klux Klan- aanhangers dragen. U kunt zich voorstellen dat een dergelijke ceremonie dan een zeer hoog spiritueel gehalte krijgt.

Die twee Korangeleerden waren het niet met mij eens dat we de Koran en de Hadith (woorden van Mohammad) in de context van de 20ste eeuw moeten uitleggen. Zij vonden het Iraanse regime de weerspiegeling van de ware islam en zichzelf als ware gelovigen. Dat hield in dat ik moest geloven in een bloeddorstige islam die mij geblinddoekt wilde laten geloven in haar waarheid. Alle andere interpretaties van de Koran vonden ze een regelrechte ontkenning van het ware geloof en dus ook strafbaar.

Hun ware geloof
Ik heb het over 25 jaar geleden, toen Geert Wilders nog in Venlo met zijn autootjes zat te spelen, en geen boek vol islamkennis in het Engels kon schrijven. Anders zou ik gedacht hebben dat die Korankenners die hun ware geloof aan mij door wilden geven, hun islamkennis aan Wilders te danken hadden.

In ieder geval werd het me te veel om Koranles te krijgen van twee mannen die hun hoofden in de Ku Klux Klan-zakken stopten, wanneer ik niet geblinddoekt was. Ik gaf ze gelijk, zag af van mijn versie van de islam en werd automatisch bekeerd tot het atheïsme. Sindsdien heb ik geen Koran meer aangeraakt en ook nooit geprobeerd de verschillende interpretaties ervan te raadplegen, wanneer een Korangeleerde als Wilders iets geroepen had en zijn aanhang dat herhaalde.

Waar het me niet gelukt is de Iraanse beulen in de gevangenis te overtuigen dat er meer interpretaties van de Koran mogelijk zijn, zal het mij ook niet lukken om bijna een miljoen plus één duidelijk maken dat ze verkeerd bezig zijn.

Afstand doen
Het verbaast me dan ook dat sommige goedbedoelenden adviseren dat de Nederlandse moslims openlijk afstand moeten doen van criminele daden als 'eerwraak'. Zij roepen dat de Korangeleerden aan moeten tonen dat zoiets als eerwraak veroordeeld wordt door de islam.

Het is bizar. Dat er mensen zijn met de hersencapaciteit van een muis die de islam de schuld geven van alles dat verkeerd gaat in dit land, wil niet zeggen dat moslims zich moeten verontschuldigen voor wat ze niet gedaan hebben. Een moslim is net als elk ander individu onschuldig zolang het tegenovergestelde niet bewezen is. Zelfs als we aannemen dat misdaden als eerwraak voortkomen uit de islam, maakt dat een individuele moslim nog niet schuldig.

Waarom moeten moslims van individuele delicten een groepsprobleem maken en andere religieuze of niet-religieuze groeperingen niet? Ik heb nog geen christen of atheïst of jood of weet ik wat voor religieuze groepering zich horen verontschuldigen over de verkrachting en moord op Marianne Vaatstra en Milly Boele. Of waren die Friese boer en die politieagent geen zonen van christelijke ouders?

Seculier systeem
Wat voor nut heeft het als Korangeleerden aantonen dat bijvoorbeeld eerwraak geen islamitisch fenomeen is? Wij leven in een seculier systeem waarin geen enkele religie het voor het zeggen heeft, waarin mensen door de rechters beoordeeld worden op hun individuele daden en waarin collectieve straffen, voortgekomen uit middeleeuwse wetten, tot een ver verleden behoren.

Men moet ophouden met het pamperen van Wilders en zijn aanhang die niets beters te doen hebben dan een deugd maken van de Ku Klux Klan-praktijken. We kennen ook een andere versie van Marokkanenprobleem, maar dan in een ander deel van de wereld en met een andere naam. Hoe heet het ook alweer? O ja, Zwartenprobleem. En men moet ook ophouden met roepen dat we een paar honderd duizend mensen niet kunnen negeren. Domme mensen - 'het klopt niet, maar het is wel waar' - moet je terugsturen naar de schoolbanken en als dat niet lukt, negeren. Je mag ook grapjes met hen maken. Maar serieus nemen? Energieverspilling!

Ferdows Kazemi is publiciste en columnist voor Volkskrant.nl.
Volg haar op Twitter: @FerdowsKazemi

 
Waarom moeten moslims van individuele delicten een groepsprobleem maken en andere religieuze of niet-religieuze groeperingen niet?
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden