Waarom kan papier niets met digitaal?

Uitgevers van papier blijven het digitaal proberen. De speculanten zijn ze heel dankbaar.

Rockster Bono behoort met Warren Buffett en George Soros tot de groep van nietsontziende speculanten die met een groot hart te koop lopen. Deze week werd bekend dat de voorman van U2 de waarde van zijn belang in Facebook tot meer dan een miljard dollar heeft zien toenemen. Twee jaar geleden kocht hij dit belang voor 210 miljoen dollar. Die winst moet zelfs Gordon Gekko groen van jaloezie maken.


Wie met digitale informatie grof geld wil verdienen moet dat blijkbaar met beurstransacties doen. Bedrijfsmatig lukt het nog maar niet. Hoeveel tijd mensen tegenwoordig ook op het worldwide web doorbrengen, het ideale verdienmodel is nog altijd niet gevonden.


Op 1 november 2010 nam De Telegraaf de sociale netwerksite Hyves voor 53 miljoen euro over. Inmiddels is Hyves op de Nederlandse markt qua aantal bezoekers voorbijgestreefd door het Amerikaanse Facebook. Hoewel Hyves nog het grootste aantal leden in Nederland heeft - vooral ook omdat het niet meevalt het lidmaatschap op te zeggen - is de trend onmiskenbaar. Op deze markt waar massa's zich zo snel verplaatsen, is een bedrijf snel ten dode opgeschreven.


De combinatie van oude papieren en nieuwe digitale media is zelden een succes. Zo kocht Newscorp. van Rupert Murdoch met MySpace een kat in de zak. Bijna alle kranten- en bladenuitgevers hebben kostbare reserves over de balk gegooid met investeringen in websites, weblogs, video en mobiele diensten. Op die wijze hoopten ze nieuwe groeiperspectieven te creëren, omdat de markt voor betaalde informatie op papier structureel slinkt. Ze hoopten dat hun bekende merknamen vanzelf tot vele hits zouden leiden. Er kwamen gelikte digitale producten tot stand. Maar meestal waren ze te laat. Soms ook te vroeg.


Net als het winnen van de hoofdprijs in de staatsloterij lukt succes op internet alleen door op de juiste tijd op de juiste plaats te zijn. Het is zelden of eigenlijk nooit het resultaat van slim strategisch beleid. Het is meer schieten met hagel op een mug zoals tienduizenden beginnende internetnerds doen.


Opvallend is dat geen enkele succesvolle site in Nederland door een uitgever is bedacht: Nu.nl, Funda, Marktplaats en GeenStijl waren allemaal particuliere initiatieven. Als de traditionele uitgevers op de rijdende trein springen, gebeurt dat meestal op het moment dat de trein het hardst rijdt. De pioniers verkopen hun levenswerk nu eenmaal bij voorkeur op het hoogtepunt van de markt.


De nieuwe eigenaar loopt het risico dat de levensduur van de aanwinst kort zal zijn en weet dat de winstgevendheid van digitale media gering is. Veel hits betekenen nog niet veel geld. En dat speelt nietsontziende speculanten in de kaart.


Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden