Geldvraag

Waarom is energienota zo belachelijk hoog?

Een gasmeter in een woning. Beeld anp

Ik ben overgestapt van energieleverancier en krijg een absurd hoge eindafrekening. Er klopt geen jota van die nota. Wat moet ik doen?

Wie vertrekt bij zijn oude energieboer, is nog niet van hem verlost. Energieleveranciers kunnen via een incassomachtiging zelf geld afboeken van uw rekening. Die machtiging blijft nog twee maanden na uw vertrek geldig.

Genoeg tijd voor een vervelende eindafrekening. U krijgt een aankondiging per mail en kort daarop wordt het bedrag geïncasseerd. U kunt de afboeking ongedaan maken, door het via internetbankieren te laten storneren.

Reageer snel en blijf in gesprek met het bedrijf. Het kost vaak moeite om de energiereuzen te bereiken, maar de volhouder wint. Gebruik uw klantnummer en vraag als u klaagt om een dossiernummer. Noteer zelf wanneer u gebeld heeft en met wie u sprak. Hoe minder anoniem het contact is, hoe beter het gaat.

En als ik de rekening niet omlaag krijg?

U kunt over de eindafrekening een betalingsregeling treffen. Vraag wel om een schriftelijke bevestiging van de afspraken en let op de kosten. Het is vaak goedkoper om sneller en in grotere bedragen ineens te betalen. U kunt ook een klacht indienen bij het bedrijf. Of ga naar Klachtenkompas (klachtenkompas.nl) waar de meeste energiebedrijven bij zijn aangesloten. Het bedrijf reageert dan en de hele correspondentie is openbaar. U kunt ook een beoordeling geven van de reactie, zodat het energiebedrijf belang heeft bij een goede afloop. Als dit niet helpt, moet u naar de geschillencommissie Energie (sgc.nl). U moet dan wel betalen, maar bij energiebedrijven is dat slechts 27,50 euro.

Voor wie nog moet overstappen: maak een foto van de meterstanden op de dag van overstappen. Mobiele telefoons en digitale camera's kunnen de datum van de foto weergeven.

Het is sowieso handig eens per kwartaal de meterstanden van gas en elektra te noteren. Als het gebruik toeneemt, kunt u de termijnbetalingen aanpassen. Dat voorkomt een naheffing, die meestal op een ongunstig moment komt.

Bij steeds meer huishoudens worden slimme meters geïnstalleerd. Dan hoeft u geen meterstanden meer door te geven en zijn er - als het goed is - ook geen problemen meer met de eindafrekening.

Zelf een vraag? geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden