Waarom is de krant goedkoper voor nieuwe abonnees?

Wij lezen de Volkskrant al sinds Pa Pinkelman en Godfried Bomans. De krant was toen nog katholiek. Maar soms gaat de mens twijfelen. Niet alleen aan het geloof, maar ook aan de krant. Waarom is de Volkskrant goedkoper voor nieuwe abonnees dan voor trouwe lezers?

Waarom is de krant goedkoper voor nieuwe abonnees? Beeld ANP

Dit is eigenlijk een vraag voor de afdeling Marketing van De Persgroep, de uitgever van de Volkskrant. Maar ik beantwoord hem toch, al is het alleen maar omdat ik er zelf zo'n hekel aan heb om doorgestuurd te worden naar een ander loket.

Iedere uitgeverij moet geld investeren om nieuwe abonnees te werven. Een deel van de lezers zegt op en een ander deel overlijdt. Als die niet zouden worden vervangen, zou de krant steeds dunner of duurder moeten worden.

Voordeel

De abonneewerving lukt beter als het aanbod voordelig is, want mensen zijn sneller geneigd om ja te zeggen tegen een aanbieding. Laat ik nu de Volkskrant eens onder de loep nemen. De krant kost bijna 100 euro per kwartaal. Nieuwe abonnees krijgen een aanbod van 82 euro per kwartaal of 'de eerste maand gratis en daarna 6,75 euro per week'. Dat is ook ongeveer 82 euro per kwartaal. Het lijkt voordelig, omdat je gaat rekenen: hé, iets meer dan 1 euro per krant. Dat heb ik er wel voor over. Een losse Volkskrant kost 2,75 euro en op zaterdag 3,75.

U vindt het oneerlijk dat u als trouwe abonnee meebetaalt aan abonneewerving. U leest de krant al tientallen jaren. Hoeveel heeft u in al die jaren samen niet meer betaald dan die nieuwelingen, die misschien al na een tijdje weer opzeggen.

Het voordeel voor nieuwe abonnees is ruim 17 euro per kwartaal. Maar kijk dan eens naar de prijs per jaar: die is 355 euro. Dat is maar 88,75 euro per kwartaal. Ten opzichte van iemand die per jaar betaalt, is de subsidie voor een nieuwe abonnee slechts 6 euro per kwartaal of wel 25 euro per jaar. Stel dat de verhouding vaste tot nieuwe abonnees tien tot één is. Dan delen tien bestaande abonnees de subsidie voor iedere nieuwkomer; zij betalen dus ieder 2,50 euro per jaar voor de abonneewerving.

Katholieke familie

Slimme consumenten worden extra beloond. Er zijn op internet soms tijdelijke aanbiedingen voor een jaarabonnement te vinden à 5,25 of 6 euro per week.

Ik zou de prijs voor nieuwe abonnees zien als een welkomstpremie. Nieuwe gezinsleden krijgen een extra toetje, zodat zij zich welkom voelen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. En hoe lager de abonnementsprijs. Dat is ook eigenbelang.

NRC/ Handelsblad is 5 procent en Het Financieele Dagblad bijna 20 procent per jaar duurder dan de Volkskrant. Dat komt ongetwijfeld door het feit dat de Volkskrant een grotere familie is. Zoals het een goede katholiek betaamt.

Zelf een vraag aan Reinout? geldvraag@volkskrant.nl

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden