Vier redenen

Waarom het misging met Twan Huys bij RTL Late Night

Twan Huys Beeld ANP Kippa

Alle ogen waren vorig jaar gericht op Twan Huys toen hij overstapte van Nieuwsuur naar RTL Late Night. Binnen een jaar was het huwelijk alweer voorbij. Vier redenen waarom het misging.

Wilt u dit verhaal liever beluisteren? Hieronder staat de door Blendle voorgelezen versie.

Of hij een dagje of twee vrij kon krijgen. Lex Uiting wilde graag carnaval vieren, zei hij vrijdag live in de uitzending. Twan Huys vond het goed. Woensdag zou zijn vaste gast weer aanschuiven bij RTL Late Night.

Het liep anders. Maandagochtend kondigde RTL aan dat Late Night diezelfde avond voor de allerlaatste keer werd uitgezonden. Ook de samenwerking met Huys stopt per direct. Al staat de deur bij RTL ‘altijd voor hem open’.

Hoewel het de tweede werkdag was van Peter van der Vorst als programmadirecteur van RTL, zou het een beslissing zijn geweest van bestuursvoorzitter Sven Sauvé, na gesprekken met Huys. Maandagochtend werd de redactie ingelicht.

Een abrupt einde dus, na maanden van speculatie. ‘Toen Humberto Tan een afscheidsweek deed, was het ook niet goed’, zegt een woordvoerster. ‘Nu doen we het zo en krijgen we ook kritiek. Dit einde is in overleg met Twan zo besloten.’

Trump-minnares Stormy Daniels in de uitzending van RTL Late Night.

In maart 2018 werd het gezien als de opmerkelijkste transfer van het jaar: Huys stapte over van Nieuwsuur naar RTL om Humberto Tan te vervangen als presentator van RTL Late Night. In de maanden voorafgaand aan de eerste uitzending was de media-aandacht gigantisch, mede doordat RTL en Huys zwegen over de exacte invulling van het programma.

Binnen een week na het begin, in de eerste week van september, klonk er al kritiek: de kijkcijfers waren niet best, zo rond de 400 duizend, met een enkele uitschieter. Dat was niet beter dan onder Tan, die op zijn best ruim een miljoen mensen trok. Was Huys wel de juiste man op deze plek? Zijn kijkcijfers gingen gestaag omlaag: het weekgemiddelde ging van 500 duizend naar 400 duizend, tot 300 duizend vorige week.

Huys reageert in uitzending

‘Ontzettend jammer’, zo noemde een breed lachende Twan Huys maandag bij het begin van de laatste aflevering het stopzetten van RTL Late Night. ‘Wij hebben er hard aan gewerkt om het tot een succes te maken.’ Als onderwerpen had hij onder andere de misbruikdocumentaire over Michael Jackson en een item over de band Van Dik Hout. Huys zei later in een verklaring ‘geen moment spijt te hebben van het avontuur dat Late Night heet’. ‘Het was een enorm avontuur', aldus de presentator. ‘Maar elk avontuur gaat gepaard met risico’s. Wie een hoge berg beklimt, weet niet of hij de top gaat halen.’

Wat ging er mis bij RTL Late Night? Een ontleding van de ondergang in vier delen.

Mismatch (en gebrek aan sfeer)

‘Twan was de verkeerde man op de verkeerde plek’, zegt Tina Nijkamp, voormalig programmadirecteur van SBS6. ‘Hij is beter met zakelijke dan persoonlijke onderwerpen. Hij had zich moeten concentreren op zaken die hem interesseren. Maar de vraag is of de RTL-kijker daarin wel geïnteresseerd was. Ik denk het niet. Het was een mismatch.’

‘In het begin met Huys was RTL Late Night nog best journalistiek’, zegt Evert Bronkhorst, directeur van mediabureau Vizeum, dat bemiddelt tussen adverteerders en media. ‘Maar na drie à vier weken hebben ze dat losgelaten. Uiteindelijk deed hij hetzelfde als Humberto Tan.’

Al snel werd programmamaker John Lukken binnengehaald, die voorheen hoofdredacteur van Shownieuws was. ‘Daarna ging het alleen nog maar over onbenullige dingen’, zegt Peter R. de Vries, die meermaals aan tafel zat bij Huys. ‘Dit kan echt niet, dacht ik. Dat heb ik ook tegen Twan gezegd.’

‘Huys voelt zich minder op zijn gemak in zo’n luchtige setting’, zegt Bronkhorst. ‘Dat zie je als kijker.’

Voorbeelden te over: Giel Beelen vertelde twee weken geleden over zijn wasbordje bij RTL Late Night en Huys vroeg hem zijn shirt op te tillen om zijn buikspieren te tonen. Het leverde een ongemakkelijke scène op. Toen artiesten als Danny de Munk, Tino Martin en Wolter Kroes of presentatoren als Rob Geus, Rudolph van Veen en Fred van Leer te gast waren, was er nauwelijks affiniteit bij Huys te bekennen. 

Een zoenende Famke Louise en Ronnie Flex op het beeldscherm bij RTL Late Night.

Een van de grootste primeurs van Huys bij Late Night was toen zangeres Famke Louise toegaf een relatie met rapper Ronnie Flex te hebben. Dat moet een matige vangst zijn voor iemand die gewend is te duiken in dossiers als misstanden in de Abu Ghraib-gevangenis en de val van Srebrenica.

De mismatch bleek ook uit het gebrek aan sfeer en eigen signatuur. Fons van Westerloo, oud-topman van RTL en SBS: ‘Twan heeft niet de humor en scherpte van Jeroen Pauw, niet de bijterigheid van Eva Jinek en niet de smaak of het enthousiasme van Matthijs van Nieuwkerk. Twan is geen sfeermaker. Het is ook een kwestie van acteren natuurlijk. Dat kan hij niet.’

Negatief sentiment (en kille rekensom)

Wat niet hielp, was de stroom aan kritische berichtgeving. Vooral De Telegraaf pakte Huys stevig aan, zegt Peter R. de Vries. ‘Het begon er al mee toen Twan volgens die krant niet goed ingreep toen Tommy Wieringa op een congres een grap maakte over die bomaanslag bij De Telegraaf. Daarna werd Huys hard aangepakt over die uitzending met Jerry Afriyie en Jenny Douwes, van de ‘blokkeerfriezen’, die boos was dat Afriyie mocht aanschuiven. Twan heeft nooit een faire kans gekregen. Maar uiteindelijk heeft hij het zelf verpest, door akkoord te gaan met die luchtige koers.’

Een talkshow hoeft niet per se veel kijkers te trekken, zegt Tina Nijkamp. ‘Als het een goed programma is, straalt het alsnog goed af op de zender. Maar RTL Late Night met Twan Huys is vanaf het begin slecht bekeken en slecht gemaakt. Dat was desastreus voor het imago van RTL.’

Uiteindelijk is de zender gaan rekenen, denkt ze. ‘Een talkshow maken is erg duur, je hebt een grote redactie, een studio. Wat kost het om alles nu af te breken en de contracten af te kopen en op dit tijdslot een goedkoop aangekocht programma te zetten?’

De stap kost RTL veel geld: Huys had een lucratief, driejarig contract, waarvan hij pas een half jaar heeft uitgediend. Hij verdiende naar verluidt zo’n 800 duizend euro per jaar.

Toch is het een logische stap om te stoppen, vindt Evert Bronkhorst: ‘Adverteerders betalen per procent kijkdichtheid. De kijkcijfers van RTL Late Night bleken al snel veel lager dan was ingeschat. RTL moest dat verschil compenseren door spotjes vaker uit te zenden. Dat ging ten koste van de reclame-inkomsten.’

Giel Beelen laat zijn sixpack zien bij RTL Late Night.

Geen urgentie (en grote gasten kwamen niet meer)

‘We gaan voor het gesprek van de dag’, zei Twan Huys op de dag van de eerste uitzending in het AD. ‘We zullen als teckels achter de beste gasten aanzitten.’

In de eerste week had hij inderdaad een paar opvallende gasten, zoals pornoster en Trump-minnares Stormy Daniels. Ook ontving Huys de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra en Anne Lok, voormalig D66-raadslid in Meppel, die een affaire heeft gehad met Alexander Pechtold.

Van Westerloo: ‘Twan is uiteindelijk iets gaan doen waarvoor hij niet geschikt is. Voor mij was hij afgeschreven toen er een politiestaking was en er in RTL Late Night een nazit was van The Voice. Dan ben je niet relevant.’

Tegelijkertijd was de concurrentie in topvorm, zegt hij. ‘Jinek en Pauw zijn op hun best de laatste tijd. De mensen om wie het gaat moeten in je programma zitten. Die gaan voor het grootste podium waar ze serieus genomen worden en andere serieuze mensen zitten. In plaats van onbekende cabaretiers, artiesten en acteurs. Zelfs RTL-medewerkers als Frits Wester kozen vaak voor de concurrent.’

Op het tijdstip van RTL Late Night is vanaf dinsdag Een Nieuw Leven In De Zon te zien, over Britten die in Zuid-Europa gaan wonen. In april begint een nieuwe reeks van De Zwakste Schakel. Na de zomer komt een nieuw programma. ‘Een amusementsprogramma met Paul de Leeuw zou voor de hand liggen’, zegt Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum. ‘Hij staat al onder contract bij RTL.’ Een andere optie is een talkshow in toerbeurten, zoals Jinek en Pauw. ‘Dan kun je kijken wat aanslaat’, zegt Tina Nijkamp, voormalig programmadirecteur van SBS6. ‘En makkelijk iets veranderen.’

Geen vernieuwing (ook niet toen het misging)

Twan Huys beloofde vooraf met grote verrassingen te komen. Zou hij het format flink op de schop gooien? Uiteindelijk werd het een doorsneetalkshow. De rubrieken, zoals ‘Martijn Zegt Sorry’ van cabaretier Martijn Kardol en ‘Lex in de regio’ van Lex Uiting, maakten weinig indruk. Patty Brard werd binnengehaald om op vrijdag extra sfeer te maken, maar verdween geruisloos na enkele weken.

‘Ik vind het onbegrijpelijk dat Late Night na Kerst op dezelfde voet is doorgegaan’, zegt Van Westerloo. ‘Ik had iets totaal anders gedaan. Misschien wel het publiek er uitgegooid. En bijvoorbeeld alleen maar politici en captains of industry interviewen. Je moet resoluut ingrijpen als een programma niet scoort.’

‘Er was geen enkele reden om te denken dat het zonder wezenlijke veranderingen alsnog goed zou komen na de winterstop’, vindt ook Bronkhorst. ‘Toch zijn ze blijven aanmodderen.’

De methode Huys

Op de vooravond voor zijn eerste uitzending schreven verslaggevers Haro Kraak en Gijs Beukers een profiel van Twan Huys

Tv-recensent Frank Heinen schreef een column over het interview dat Twan Huys deed met Giel Beelen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.