Waarom heet de een Rex of Minous, en de ander fermentatievat en melkfabriekje?

De ingezonden lezersbrieven van vrijdag 29 september.

Beeld anp

Brief van de dag: Een koe is geen fermentatievat

Volgens dierenarts Dijkhuizen hebben de koeien in Nederland een fantastisch leven. Als ze niet al blij in de wei dartelen, staan ze in luxe stallen met ligbedden, bomen en veel mogelijkheden om te relaxen.

Ze geven dan ook wel duizenden liters melk per jaar, deze 'prinsessen'. Je zou zo met ze willen ruilen. Of toch liever niet?

Nergens in het artikel lees ik over de keerzijde van de runveehouderij.

Elk jaar worden de koeien zwanger gemaakt, het kalfje wordt kort na de geboorte weggenomen, en na een jaar of vier/vijf wacht de koeien als dank voor bewezen diensten een afschuwelijke laatste gang naar het slachthuis.

De koe is volgens Dijkhuizen een fermentatievat en een melkfabriekje, waaruit wij melk kunnen tappen.

Die lyrische bewoordingen ten spijt,een koe is een dier, net als een hond en een kat.

Met dezelfde gevoelens, blijdschap, angst.

Waarom heet dan de een Rex of Minous, en de ander fermentatievat en melkfabriekje?

Yvonne Welzen, Breukelen

Griet Op de Beeck

Ik begrijp dat de Volkskrant na het inteview met Griet Op de Beeck in DWDD graag experts over hervonden herinneringen aan het woord laat. Ik begrijp niet dat de foto van Griet daarbij moet, zo prominent.

Als de journalist goed naar het interview met Griet geluisterd heeft, weet hij dat zij het helemaal niet over hervonden herinneringen heeft. Zij heeft het over zeer vele - los van elkaar onbeduidende - feiten uit haar jeugd, die samen maken dat de conclusie niet anders zijn kan dan: incest.

Ik vind het naar dat haar eerlijke, moedige verhaal nu door de koppeling van inhoud en foto in twijfel wordt getrokken.

Kwetsend voor haar en andere incestslachtoffers die nog niet durfden te vertellen.

Marijke Siegmund, Den Haag

Hoezo heilig?

Volgens countertenor Maarten Engeltjes is gecomponeerde muziek heilig en mag er geen noot aan worden veranderd. Hij heeft niks met crossovers - zijn orkest gaat niet ineens met een saxofonist spelen.

Hij denkt dat we, in zijn woorden, 'die crossoverdingen vooral te danken hebben aan de fondsen die almaar vragen om vernieuwing'. De muziek die Engeltjes zingt, heeft in zijn woorden 'drie fucking eeuwen doorstaan, moeten wij dan de inhoud veranderen? De vorm mag van mij ter discussie staan, niet de inhoud'.

Beetje vreemde opvatting om twee redenen: de ensembles die de door hem gewraakte 'crossovers' doen, zullen daar vermoedelijk een artistieke reden voor hebben; als fondsen dat een goed idee vinden, prima toch. Ten tweede zit, historisch gezien, Engeltjes er helaas naast.

Juist in de tijd van de barok werd er veel geïmproviseerd (bijvoorbeeld via de becijferde bas). Het vrij omgaan met het erfgoed kan wel eens authentieker zijn dan Engeltjes denkt.

Ruud Bergamin, dirigent/saxofonist, Rotterdam

Een andere naam

Zwolle is in gesprek met de NS en ProRail over de naamsverandering van het treinstation in 'Zwolle Centraal'. Verslaggever Dion Mebius citeert een aantal criteria voor zo'n naamswijziging, zoals voldoende reizigers. Grappig genoeg rept hij niet over wat een heel logische voorwaarde lijkt: nog minstens één ander Zwols treinstation. Arnhem, als voorbeeld buiten de Randstad, kent namelijk ook nog Arnhem Presikhaaf, Arnhem Velperpoort en Arnhem Zuid; niet te verwarren dus met Arnhem Centraal.

Een naamswijziging zal Zwolle honderdduizenden euro's kosten. Als de gemeenteraad hiervoor meer handen op elkaar wil krijgen, zou het eerst de stationsnaam in bijvoorbeeld het nabijgelegen dorp Heino kunnen laten veranderen.

Een paar sporen 'Zwolle Heino' zou pas echt iets toevoegen aan de klank van Zwolle. En vice versa.

Ankie Lok, Amsterdam

Bulderen maar

Fijn dat Gerard Groen uit Terwolde zich in slaap heeft laten sussen door 'deskundigen' die tekst en uitleg gaven over de gevolgen van Lelystad Airport voor de wijde omgeving. Wij in de regio Castricum en omgeving (vroeger ook een oase van rust), werden destijds (2002) ook zoet gehouden door diezelfde deskundigen die aangaven dat het echt, heus, best wel heel erg mee zou vallen, die verwachte overlast van de nieuwe Polderbaan. Af en toe wat gebrom ergens in de verte, meer niet.

Inmiddels bulderen hier dagelijks honderden vliegtuigen over onze hoofden, op 600 meter hoogte, dag en nacht.

Slaap nog even lekker verder meneer Groen, nu kan het nog.

Edith Lute, Castricum

Plastic afval

Is een plastic tasje een verpakking (mag wel in de zak) of een product (niet in de zak), vraagt Corrie Oosterwijk zich af.

Het onderscheid wordt gemaakt omdat 'plastic heroes' is opgezet en wordt gefinancierd door de verpakkingsindustrie, vertegenwoordigd door het Afvalfonds Verpakkingen, en dat wil niet opdraaien voor de rotzooi van een ander.

Ik zie geen technische reden voor het onderscheid. Gooi dat plastic tasje dus met een gerust hart in de zak met plastic afval, de verwerker weet er wel raad mee.

Pieter Markus, Geldrop

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden