Waarom andere vliegtuigen wel omvlogen

Op internet circuleren kaartjes van vliegroutes die suggereren dat sommige luchtvaartmaatschappijen Oost-Oekraïne al langer bewust mijden vanwege veiligheidsrisico's. Maar de routes werden omgeleid vanwege de onrust op het schiereiland de Krim. Dat daarmee ook de regio rond Donetsk werd ontweken, lijkt meer toeval dan wijsheid.

Beeld ANP/Pierre Crom

Afgelopen week was er kritiek op de gebrekkige uitwisseling van veiligheidsinformatie tussen landen en luchtvaartmaatschappijen. De bevoegdheid om een luchtruim af te sluiten, ligt bij de nationale regering. Daarnaast kan een individuele maatschappij besluiten een bepaald gebied te mijden. De bedrijven baseren zich hierbij op inlichtingeninformatie van het thuisland.

Gegevens uitwisselen
Volgens de European Cockpit Association is het onacceptabel dat sommige landen en maatschappijen hierdoor over gedetailleerdere informatie beschikken dan andere. De vereniging van piloten wil dat inlichtingendiensten hun gegevens voortaan uitwisselen. 'Het gaat tenslotte om mensenlevens.'

De suggestie is dat onder meer de Verenigde Staten en Groot-Brittannië het oosten van Oekraïne bewust meden. Maar klopt dat wel?

British Airways zei na de crash van de MH17 'al maanden' niet meer over Oekraïne te vliegen. Uit de database van vluchten van Groot-Brittannië richting Azië blijkt dat British Airways inderdaad sinds april over de Zwarte Zee vliegt, ten zuiden van de Krim. Dat besluit volgde op veiligheidswaarschuwingen vanwege de Russische annexatie van het schiereiland. Dat British Airways bewust ook het oosten van Oekraïne heeft gemeden lijkt echter niet aan de orde: de vaste Britse vluchtroutes voerden sowieso niet over dit gebied.

Route Australië verlegd
Iets soortgelijks geldt voor de Australische maatschappij Qantas. Die zei Oekraïne om veiligheidsredenen te ontwijken, maar blijkt al een jaar geleden simpelweg de route tussen Europa en Azië te hebben verlegd.

Beeld epa

Volgens sommige berichtgeving zou ook Air France specifieke informatie hebben waaruit volgde dat Oost-Oekraïne moest worden gemeden. Twitteraars verspreidden een kaartje van vlucht AF166 van Parijs naar Bangkok, die over de Zwarte Zee voert en dus niet over Oekraïne.

Air France vormt één bedrijf met KLM, dat samen met Malaysia Airlines de fatale vlucht aanbood. De suggestie is dus dat via die lijn de Maleisiërs op de hoogte hadden kunnen zijn van de risico's.

Maar uit historische vluchtdata blijkt de route van vlucht AF166 sowieso nooit over Oekraïne te gaan. Alleen de Air France-vluchten tussen Parijs en Kuala Lumpur doorkruisten het land bijna dagelijks. 'Dat was onze enige route over Oost-Oekraïne en die hebben we pas na de ramp vorige week aangepast', aldus een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.

Zuid-Korea
Twee Zuid-Koreaanse maatschappijen, Korean Air en Asiana Airlines, besloten begin maart op eigen gezag niet meer over Oekraïne te vliegen, na waarschuwingen van de Oekraïense autoriteiten over de Krim.

De Koreaanse maatschappijen lijken sowieso relatief voorzichtig. Vorige week waren zij er ook als eerste bij om vluchten naar Tel Aviv af te blazen. 'Bij ons gaat veiligheid boven winst', zei een woordvoerder van Korean Air tegen The Wall Street Journal.

Vandaag in de Volkskrant: Wordt Poetin toch bang voor sancties?

Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.