Waarom 2013 zomaar een rampjaar kan worden voor de NS

De NS dreigt miljoenen mis te lopen als de ov-jaarkaart wordt afgeschaft. En dat is niet de enige verandering die nadelig uitpakt voor het vervoersbedrijf. 2013 kan zomaar een rampjaar worden voor de Nederlandse Spoorwegen.

ArchieffotoBeeld anp

Er staat nogal wat te gebeuren: het kabinet wil honderden miljoenen weghalen bij het spoorbedrijf door te snijden in de OV-studentenkaart. In Brussel liggen plannen op de tekentafel om het NS-netwerk op te knippen. Deutsche Bahn staat met dochterbedrijf Arriva alvast in de startblokken om de macht op het Nederlandse spoor over te nemen, mochten de Europese spoorplannen werkelijkheid worden.

Ondertussen is de NS-directie dit jaar niet in de positie om het fort in het publieke debat met gezag te verdedigen. Niet zolang de problemen met de Fyra naar Brussel niet zijn opgelost. De huidige NS-directie was niet betrokken bij de besluiten die ten grondslag liggen aan het geblunder met de Italiaanse flitstrein, maar beseft dat dit in de publieke opinie weinig verschil maakt.

De omzet van de NS wordt verder bedreigd door de rechtstreekse intercityverbinding naar Brussel die de gemeente Den Haag in het leven wil roepen. De ondernemingsplannen van de hogesnelheidslijn gaan er vanuit dat reizigers van Den Haag naar Brussel in Rotterdam overstappen op de Fyra. Maar als Den Haag een rechtstreekse verbinding naar Brussel krijgt, gaat dit de Fyra zeker reizigers kosten.

Vandaag in de Volkskrant: De Zeven Plagen van de NS op een rij

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden