Waarde matsier

Meeslepend zorgvuldig, huiveringwekkend droog, ontwrichtend precies, Nicolaas Matsier is een schrijver als geen ander in Nederland. Onder de nieuwe titel Heimwee naar het heden bundelde Matsier acht oude verhalen....

Matsiers verhalen horen bij elkaar, ze ondersteunen elkaar, ze luisteren elkaar op. Zeven ervan zijn geschreven in de jaren zeventig. E n in 1990. Gek genoeg zou ik dat ook plaatsen in de jaren zeventig, zich afspelend onder lifters in een deux chevaux en een Volks wag en; de andere zijn aan niets te dateren, tijdloos, gewichtloos en toch vol betekenis. Acht verhalen verbonden door een ik, over wie Matsier in een woord vooraf zegt dat die autobiografisch is. Vreemd. Het mooie aan de ik is juist dat je nergens aan Matsier gaat denken. De 'ik' wil, hoewel nadrukkelijk aanwezig, voor al afwezig zijn. En vaak lukt dat ook. Matsier beschrijft de werkelijkheid als een opeenstapeling van ijle, kale, voorbijgaande bewegingen. En niettemin vindt hij telkens de woorden voor situaties en stemmingen die een zeldzaam zuivere en trefzekere blik verraden, en een groot taalvermogen.

In mijn favoriete verhaal 'De Minnema-variaties' komt het bij elkaar: Matsiers humor, zijn precisie, zijn oog voor detail, zijn subtiele, bijna achteloze formuleringskracht. Al lezend doemt op de achtergrond van deze bundel Matsiers roman Gesloten huis op. De bouwstenen voor die unieke prestatie zijn in Heimwee naar het heden overal zichtbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden