Waar zit je? Het maakt eigenlijk niet zo veel uit waar ik zit

Saskia Bos is curator van de Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië. Ze leidt in New York The School of Art....

Waar zit je?

Ik kom net mijn hotelkamer binnen in de Giardini, op vijf minuten lopen van waar we zitten met de Biënnale.

Wacht even, ik zet een raam open, het is hier waanzinnig warm.

Verblijft de hele kunstscene daar?

Nee, die zit elders. Fiona Tan, de kunstenares die Nederland vertegenwoordigt op de Biënnale, logeert hier wel. Verder wonen hier in deze buurt veel lieve Italiaanse families.

Hoe gaat het met de inrichting van het Nederlands paviljoen?

Vanavond om 20.00 uur moet het af zijn. Morgen is de eerste persdag met tweeduizend mensen, de dag daarop komen er vijfduizend. Je had me gisteren niet moeten spreken, want toen was er een probleem met de catalogi. Vanavond gaan we met de hele opbouwploeg, achttien mensen, uit eten.

Waar?

Trattoria da Remigio. Lekker klein en lokaal. Ze hebben er goede visrisotto’s.

Fiona Tan, de kunstenares die jij hebt gekozen om Nederland te vertegenwoordigen op deze Biënnale, heeft iets met geografie, reizigers en hun tochten.

Dat heeft te maken met haar biografie. Ze is in Indonesië geboren, heeft een Australische moeder en een Chinees/Indonesische vader. Ze was zestien toen ze naar Europa kwam en heeft in Duitsland gestudeerd. Op haar twintigste kwam ze naar Amsterdam. De cartografie van je herkomst bepaalt volgens mij heel erg hoe je naar de wereld kijkt. Haar geschiedenis met de continenten verwerkt ze in haar video-installaties.

Heb jij ook iets met reizen?

Dat ontwortelde snap ik wel. Ik heb overal en nergens gewoond. Op de Antillen, in Frankrijk, Duitsland en nu in New York. Mijn zoon woont in Amsterdam, dus privé reis ik vooral tussen Amerika en Europa. Het maakt eigenlijk niet veel uit waar ik zit. De wereld is in New York niet zo anders dan in Amsterdam. In de beeldende kunst kom je elkaar toch overal weer tegen. Zo zijn de kunstenaars van de Poolse en Koreaanse paviljoens op de Biënnale mijn buren in New York.

Al die nationaliteiten die samenkomen, wat voor sfeer geeft dat?

Levendig en verfrissend. Er is een overvloed aan kleine, korte party’s waar je elkaar voortdurend bijpraat, informatie uitwisselt.

We nemen ook wel bootjes naar tentoonstellingen op andere eilanden. Overal in de stad zie je ingrepen van hedendaagse kunstenaars. Zorg dus als bezoeker van de Biënnale dat je een goede kaart hebt, waar alles op staat.

Wat is jouw tip voor Venetië?

Ga vooral de kerken in en kijk hoe de schilderijen van Tintoretto en de Titiaan hangen. En ga naar de Accademia, een prachtig museum met werk van onder anderen Bellini en Giorgione.

In welke stad ter wereld kun je het beste kunstenaar zijn?

In Berlijn zijn de ateliers relatief goedkoop, dus wat levensonderhoud betreft, is het daar voor kunstenaars goed toeven. Wat de werkzame kant betreft, gebeurt er veel in New York en Londen.

Waar zou je nog graag een tentoonstelling willen inrichten?

Het is niet zozeer dat ik in een bepaald land of stad wil werken. Het gaat mij meer om het soort ruimte die je ter beschikking krijgt, een oude schuur maar ook een palazzo zoals hier kan heel mooi zijn. In Italië is de belangstelling voor kunst groot. Kunst zit de Italianen in de genen.

Jady Petovic

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden