Column

Waar zal Tetris-film over gaan?

Het kan: een goede film maken van een computerspel. Maar kies wel het juiste.

null Beeld
Beeld

Er komt een nieuwe grote sciencefictiontrilogie. Producent Larry Kasanoff raakte zo geïnspireerd door computerspel Tetris dat hij niet één film gaat vullen, maar wel drie. Het verhaal is volgens hem te omvangrijk om in pak hem beet negentig minuten te behandelen.

Wacht even: Tetris? Dat oneindig saaie spel met die vallende blokjes? Welk verhaal is dat in hemelsnaam? Dat is een goede vraag, waar Kasanoff schimmig over doet. Het gaat in elk geval niet over 'blokjes met voeten', zegt hij in filmtijdschrift Empire. Wel over 'orde scheppen in de chaos' en verder 'is het niet wat je denkt'.

Wat ik denk is dat Hollywood werkelijk álles wat enigszins succesvol is, probeert te bewerken tot zo veel mogelijk films. In het geval van computerspelletjes pakt dat nooit goed uit. Computerspelverfilmingen worden standaard neergesabeld door critici en doen het in het beste geval goed vergeleken bij andere computerspelverfilmingen. Het recentelijk uitgebrachte Warcraft is bijvoorbeeld de lucratiefste gameverfilming ooit, maar dat die peperdure productie uit de kosten komt, is volledig te danken aan de Chinese markt. Angry Birds (plaats 3) is maar een matige animatiefilm. Waarom is Hollywood er in de 23 jaar dat ze het proberen nooit in geslaagd een relatief goede film te maken van een spelletje, vroeg filmindustrie-analist Scott Mendelson zich daarom af in zakentijdschrift Forbes. Om te concluderen: 'Ik heb werkelijk geen flauw idee.'

Dat Tetris geen verhaal heeft - in tegenstelling tot andere bewerkte computerspellen - kan in elk geval alleen maar voor de film werken. De onwaarschijnlijkste bewerkingen leveren vaak het meest op. Een film over Lego? Over een attractie? The LEGO Movie en Pirates of the Caribbean bleken origineel en succesvol. Juist de afwezigheid van een plot dwingt immers makers hun best te doen, terwijl ze wel mooi kunnen meesurfen op een populaire naam. Wat de makers van de 3D-verfilming van Minecraft van plan zijn, stemt daarom nieuwsgierig.

Maar Tetris? Dat spel heeft een probleem: iedereen speelt het, maar wie vindt het eigenlijk oprecht leuk? De eerste maand van de verslaving aan de vallende blokjes kun je jezelf nog wijsmaken dat het goed is voor het ruimtelijk inzicht. Daarna wordt het een vorm van tijdverspilling die hooguit een muisarm oplevert. Niemand begint de dag met zin in Tetris. Het is iets waarop je aan het einde van de dag met lichte spijt terugkijkt.

Dus waar denk je aan bij het woord Tetris? Orde in de chaos? Nee, aan dat knagende gevoel dat je al te veel uren aan dat monsterlijke spel hebt verloren. En dan willen de filmmakers dat je er nog eens drie keer anderhalf uur in investeert.

Tetris is geen makkelijk meesurfbaar merk, maar een molensteen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden