Waar is Blondie?

Toen Erik Hofland als Dyzack in 1999 zijn eerste cd uit had, was de aandacht van de vaderlandse poppers groot....

Pablo Cabenda

Totdat hij uiteindelijk de ware reden verklapte: 'Het leek me wel spannend om in de popencyclopedie direct onder Bob Dylan te staan.'

Kijk, zo reserveer je een mooi plaatsje in de canon van de popmuziek. In de encyclopede van 2000 stond Dyzack al ingeklemd tussen Bob en de Eagles, en ook nu weer, in de allernieuwste, dertiende editie van Oor's Eerste Nederlandse Pop-Encyclopedie.

Dat mag een wonder heten. Want verder om hem heen is het traditiegetrouw weer een turbulent komen en gaan van artiesten. In de laatste editie zijn er meer dan tachtig nieuwe namen opgenomen . Veel hitparadeartiesten als Destiny's Child, Jennifer Lopez, *NSync en Jordy Bernal. En dan moeten keuzes worden gemaakt en artiesten worden verwijderd (zestig). Blackstreet moest dus plaats maken voor Black Star, Def Leppard voor Def Rhymz, Sugar Ray voor Sigur Rós en in de dance is 2 Step nu een stuk relevanter dan 2 Unlimited.

Popmuziek dijt uit en de popencyclopedie ook. Zeker nu crossover de trend lijkt en elk gelegenheidshuwelijk van genres weer een onwaarschijnlijke hippe naam krijgt van de popjournalistiek. Hoofdredacteur Frans Steensma noteerde dit jaar onder meer ghetto tech, salsamuffin en tabla 'n' bass.

De term 'jungle' komt nog als apart lemma voor. De naam is verouderd en het meer algemene drum 'n' bass dat overal de voorkeur verdient komt helemaal nergens voor, zelfs niet in het alfabetisch register. Datzelfde geldt voor Blondie. Een band die in de vorige editie als het gezicht van de new wave werd gezien, is nu spoorloos verdwenen.

Ronduit onbegrijpelijk is het dat P. Diddy (voorheen Puff Daddy) het moet doen met drie regels tekst onder het verzamelhoofd Producers terwijl de man een van de meest constante hitleverancies van de afgelopen jaren is geweest.

Het is een naslagwerk dat om de twee jaar weer een soepele spagaat maakt tussen eeuwigheid en tijdgeest. Want naast het degelijke boekwerk waarin de vroegste geschiedenis van popmuziek in steen staat gebeiteld, leest de popencyclopedie ook steeds meer als een 'Who's hot, who's not?'. Helder en (meestal) zakelijk.

En dat maakt de encyclopedie eigenlijk niets anders dan het ultieme lijstje waar popjournalisten zo verzot op zijn. Een tweejaarlijkse gezaghebbende Mega Top 480 met nieuwe binnenkomers (Lopez), stijgers (D'Angelo), herintreders (Santana) en zittenblijver (Stones).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden