Waar een feest is, is Intertent

'Werken met tenten is een roeping', zegt Roland de Boer, eigenaar en directeur van tentenverhuurder Intertent. 'We kennen geen verloop en hoeven geen personeelsadvertenties te zetten.'


De Boer somt in zijn kantoor in Beverwijk de punten op die het vak zo aantrekkelijk maken. 'Het is afwisselend. Je werkt nooit langer dan een week op dezelfde plaats. De ene keer sta je in Delfzijl en de volgende keer in Parijs. Verder ben je altijd onderdeel van de voorbereidingen van een feest. Je opdrachtgevers zijn blij. En je bouwt op een plaats waar niets is en waar in korte tijd een mooie locatie ontstaat om iets te vieren. Daarvoor maken medewerkers in het hoogseizoen graag lange dagen.'


Wat voor het personeel geldt, is zonder meer ook van toepassing op ondernemer Roland de Boer (51), de derde generatie uit het geslacht De Boer dat feestgangers met zeildoek beschermt tegen weer en wind. 'Ik ben tussen zeildoek gemaakt en tussen zeildoek geboren.'


De Boer is tijdens zijn werkzame leven precies twee jaar niet professioneel in de weer geweest met tenten. Dat was toen hij in mei 2005 De Boer Tenten (350 werknemers) verliet. Dit familiebedrijf, dat was opgericht door zijn grootvader, was in 2000 overgegaan in handen van 3i. Dit Britse opkoopfonds verkocht de onderneming in 2005 door aan NPM Capital, de investeringsmaatschappij van de familie Fentener van Vlissingen. 'Toen ik wegging, heb ik een concurrentiebeding van twee jaar getekend', aldus De Boer.


Hij wilde het voormalige familiebedrijf niet kopen. 'Het was te groot. Bovendien geeft het leiden van een bedrijf met veel personeel een hoop sores', zegt De Boer, die nu 22 mensen op loonlijst heeft staan.


Twee dagen nadat zijn concurrentiebeding was afgelopen, kocht Roland de Boer Intertent in Beverwijk. Destijds een kleine lokale speler met zes medewerkers.


Hij heeft geen moment overwogen de tenten vaarwel te zeggen na zijn vertrek bij de verhuurder met zijn achternaam. 'Dit vak is mijn lust en mijn leven. Bovendien heb ik een geweldig netwerk en ken ik deze markt van haver tot gort. Je moet doen waarin je goed bent.'


Direct nadat Roland Intertent had verworven, trommelde hij zijn vier oudere broers op. 'Ik ben het nakomertje. De jongste broer is twaalf jaar ouder dan ik. Aan tafel zat ruim 200 jaar ervaring met tenten. Binnen twee weken had ik tekeningen voor een nieuwe lijn met tenten. Die heb ik besteld in Duitsland en daarmee ben ik aan de slag gegaan.'


Roland de Boer begon een jaar voordat de kredietcrisis uitbrak. Hoewel bedrijven flink bezuinigden op jubilea, presentaties en personeelsfeesten, wist Intertent te groeien. Roland had baat bij zijn bekendheid in deze sector. 'Oude contacten belden me of ik weer met ze wilde werken.'


Ook wist Intertent een paar spraakmakende klanten te werven. In 2008 was het Noord-Hollandse bedrijf betrokken bij de inauguratie van Barack Obama. Dichter bij huis was Intertent de enige verhuurder die tijdelijke behuizing bouwde voor Sail 2010. Schiphol, het Rijksmuseum en Jaguar staan ook op de klantenlijst. Verder vierde de VVD juni vorig jaar zijn verkiezingsoverwinning in een wit paviljoen van Intertent.


Ook bij minder feestelijke gebeurtenissen duiken de tijdelijke bouwsels van Intertent op. Zo stond er wekenlang een grote witte tent in het weiland bij het Turkse vliegtuig dat in 2009 in de buurt van Schiphol verongelukte.


Intertent moet het voor de helft hebben van bedrijven. Particulieren en evenementen zijn beide goed voor een kwart van de omzet. Opdrachten komen niet alleen direct van de betrokken firma's, maar vaak ook via organisatiebureaus en cateraars.


'Wij denken in vierkante meters. We moeten weten wat voor gelegenheid het is en hoeveel mensen er komen. Dan berekenen we hoeveel vierkante meters er nodig zijn. Het maakt nogal een verschil of het een receptie is of de gasten aan tafels zitten voor een groot diner', zegt De Boer als hij het volle magazijn laat zien.


Wie een tent wil huren, kan kiezen uit allerlei formaten en modellen, maar de kleur staat vast: wit. 'Wit is neutraal. Het is altijd goed te combineren met bijvoorbeeld de kleuren van een bedrijf. Het vraagt wel extra inspanning de doeken spierwit te houden.'


De Boer wil binnenkort een vestiging in Quatar openen. 'Dat land heeft een enorme gasvoorraad en groeit met liefst 16 procent per jaar. Er gaat de komende jaren veel gebouwd worden. Onder meer voor het wereldkampioenschap voetbal in 2022.'


De vierde generatie De Boer is inmiddels aangetreden. Chris de Boer (26), de oudste zoon van Roland, is aangeschoven. 'Ik werkte als piloot bij KLM. Toen het door de crisis slechter ging, vroeg KLM of vliegers een deel van hun tijd elders in het bedrijf wilden werken. Dat heb ik ook gedaan en dat beviel zo goed dat ik op het idee kwam het vliegen te combineren met de tenten.'


De synergie tussen KLM en Intertent beperkt zich tot een A4'tje. Zoon Chris heeft een spreuk die bij de luchtvaartmaatschappij als leidraad geldt, gekopieerd en opgehangen in het kantoor van zijn vader: 'Don't compromise on safety.'


'Veiligheid staat voorop. Liever een verankering te veel dan te weinig', zegt de Intertent-baas. Dat geldt niet alleen voor luxefeesttenten. 'We bouwen ook tijdelijke behuizingen voor asielzoekers. Die leven soms maanden in onze tenten. Dan mag je niet bezuinigen op veiligheid.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden