Waar de pizzeria terrein verliest, zegeviert de pizza

De HEMA-worst was de snack van de jaren zestig, de kroket die van het decennium erna, de hamburger zegevierde in de jaren tachtig, en nog vóór de eeuwwisseling zijn het volgens vakblad Missets Horeca de pizza en de pizza-slice (punt) die de Nederlandse fastfood-markt gaan domineren....

Ketens als Pizza Hut (tien vestigingen), New York Pizza (zes) en Al Capone's Pizza & Pasta's (twaalf) zullen in hoog tempo uitbreiden ten koste van de pizzeria's, de traditionele snacks en de pizza-bezorgdiensten.

Deskundigen spreken in dat verband van een dynamiek die vergelijkbaar is met de opkomst van de videotheken en de computerwinkels. Alleen al dit jaar worden nog twintig nieuwe filialen van pizzaketens in Nederland geopend, waarvan vier Pizza Hut-vestigingen op NS-stations.

Wat de pizzeria's niet willen en niet wilden, schrijft Missets Horeca, gebeurt wèl in de fastfood-sector: de pizza (of liever: een deel ervan) 'profileren' als een snel, lekkerder of gezonder alternatief voor het patatje, de croissant, of het broodje. De ketens zullen naar de verwachting van sommige deskundigen bovendien de rol van de gemotoriseerde pizza-koeriers over gaan nemen. Want, stelt Frank Nijhof van Al Capone's in het blad: 'De uitstraling van dergelijke bezorgdiensten is meestal matig. Van goede communicatie met de consument is - uitzonderingen daargelaten - niet echt sprake. De ketens doen dat veel beter.'

De omzet in Nederland van de totale snackmarkt wordt geschat op circa 3,5 miljard gulden. De ketens (fastfood en pizza) nemen daarvan nu zo'n 880 miljoen gulden voor hun rekening. De prognose is dat omzet van de ketens dit jaar en volgend jaar met 150 tot 200 miljoen zal toenemen, en in 1997 zelfs met 250 tot 400 miljoen gulden. 'In plaats van een kroket of frikadel wordt een pizza-slice gekocht. Dat wordt de trend.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden