Waar blijven die luchtjes eigenlijk?

Het is medewerkers van Schiphol ten strengste verboden in beslag genomen spulletjes mee naar huis te nemen...

Veel passagiers denken het zeker te weten. ‘Ze pikken het zelf natuurlijk in.’ De dure luchtjes, de mooie wijnen en alle andere vloeistoffen die tegenwoordig op Schiphol bij de gates in beslag worden genomen, zullen wel door de personeelsleden zelf worden gebruikt. ‘Of als cadeautjes worden weggegeven aan echtgenoten of familieleden.’

Voor nogal wat passagiers is de rücksichtslose wijze waarop de spullen uit de handbagage worden gehaald, een slecht begin of een vervelend einde van hun vakantie. Een enkeling wil nog wel eens wat drankjes bliksemsnel achterover slaan en stapt al boerend het toestel in. Sommigen spuiten uit protest een heel flesje deodorant over zich heen, hetgeen niet door iedere passagier op prijs wordt gesteld.

Sinds 6 november vorig jaar is het volgens de EU-richtlijn ‘liquids and gels’ verboden meer dan 90 milliliter vloeistoffen – een kleine tube – mee aan boord van een vliegtuig te nemen. Nogal wat mensen worden hierdoor tijdens de vakantieperiode verrast. Ze laten hun handbagage controleren bij het instappen en moeten plotseling allerlei spullen afgeven die ze nooit meer terugzien – niet alleen vloeibaar materiaal maar ook scherpe voorwerpen zoals pincetten, nagelschaartjes of de kostbare Zwitserse zakmessen.

Elke dag wordt op Schiphol alleen al 420 liter drank, 320 kilo cosmetica en 60 kilo deodorant in beslag genomen. Schiphol ontkent dat de dure luchtjes en dranken stiekem door medewerkers kunnen worden meegenomen voor thuisgebruik. Die secundaire arbeidsvoorwaarde heeft het veiligheidspersoneel niet. ‘Het is verboden. De procedures staan onder toezicht van de marechaussee, dus het is ook niet mogelijk’, zegt een woordvoerder van de luchthaven beslist. ‘Het personeel moet de dranken, deodorants en andere spullen in afgesloten bakken doen.’

Passagiers kunnen ze niet terugkrijgen. Schiphol stuurt niets na. De vloeistoffen worden uiteindelijk in containers gestopt die worden afgevoerd en vernietigd. Van de scherpe voorwerpen worden de echt gevaarlijke spullen zoals stiletto’s ingenomen door de marechaussee; de ongevaarlijke – nagelschaartjes, briefopeners, zakmesjes – worden eigendom van Schiphol. Ze worden later geveild – samen met alle andere voorwerpen die zijn vergeten of onbeheerd zijn achtergelaten op de luchthaven.

De luchthaven laat de spullen veilen bij veilinghuis De Eland in Diemen. ‘We hebben vijf keer per jaar zo’n veiling’, zegt directeur Peter Trommelen. ‘Toevallig beginnen we donderdag weer met de kijkdagen.’ Het gaat onder meer om een golftas met clubs – geschatte opbrengst 50 tot 100 euro – een bak met scharen en messen – opbrengst 500 tot 1.000 euro – kinderbuggy’s, honden- en poezenkennels, Batavus-fietsen, een rolstoel (!), dvd-spelers, handycams, zeven zakken sieraden en drie zakken horloges. De opbrengst wordt gebruikt om de afdeling gevonden voorwerpen te financieren. Alleen de opbrengst van de gevonden mobiele telefoons wordt aan een goed doel besteed.

De KLM liet in het verleden alle koffers en tassen die in het vliegtuig waren achtergelaten veilen bij De Eland. Ook de zogenoemde zoekgeraakte bagage die binnen drie maanden niet was opgevraagd, ging onder de hamer. Hieronder vallen de vele koffers en tassen die niet van de band worden gehaald omdat ze bijvoorbeeld op een verkeerde vlucht zijn ingecheckt.

‘De koffers werden gesloten geveild – per vier stuks tegelijk. Ik denk dat ze gemiddeld zo’n 200 euro opbrachten’, zegt Peter Trommelen. ‘Opkopers wilden ze wel hebben. Misschien blijkt er in eentje wel de opbrengst van een casinowinnaar te zitten. Helaas waren het meestal niet meer dan vuile onderbroeken.’

De KLM is echter enkele jaren geleden gestopt met het veilen van niet teruggevraagde bagage. Slimme criminelen ontdekten dat het een manier zou zijn om drugs of ander illegaal spul het land binnen te smokkelen. Ze lieten hun koffer met heroïne op de band staan en kochten die een paar maanden later terug op de veiling van De Eland. ‘Nu wordt alle bagage die niet wordt teruggehaald vernietigd door een gespecialiseerd bedrijf’, zegt de KLM. Samen met de dranken, parfums en deodorants.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden