Waar blijven de korte rokken?

Als de beurs de barometer van de mode is, zouden vrouwen in ultrakorte rokjes moeten lopen, mannen massaal trendy boxershorts moeten kopen en zou de afzet van goedkope nagellak en rode lippenstift inzakken.


Al sinds de jaren twintig gaan economen en couturiers bij elkaar te rade. In 1926 introduceerde de econoom George Taylor de hemline-index. Zodra de beurskoersen stijgen, dalen de roklengtes als gevolg van het inkorten van de hemlines (zomen). Vrouwen durven in betere tijden meer risico's te nemen en zich dus gewaagder te kleden. Na de crash van 1929 veranderde de decadente look van de jaren twintig in een paar etmalen in jurken en rokken tot de enkels. En tijdens de voorspoed in de jaren zestig en zeventig verschenen minirok en hotpants.


Nadat Taylor er professor en presidentieel adviseur mee was geworden, probeerden ook andere economen een relatie tussen beurskoersen en modetrends te vinden. Alan Greenspan - de latere president van de Fed - presenteerde in de jaren zeventig de zogenoemde herenondergoedindex. Uit historisch onderzoek concludeerde hij dat de afzet van herenondergoed in gewone tijden tamelijk stabiel is, maar dat mannen in een oude onderbroek blijven rondlopen als het slechter gaat. De laatste jaren zijn de verkopen van herenondergoed omhooggeschoten, alleen lijkt dat eerder te komen door de opkomst van trendy boxershorts dan door de economie.


Leonard Lauder van het cosmeticaconcern Estée Lauder introduceerde in 2001 de zogenoemde lippenstiftindex. Hij stelde dat in tijden van recessie vrouwen meer rode lippenstift kopen, omdat het de goedkoopste manier zou zijn om zichzelf mooi te maken en zich beter te voelen. Lippenstift was het alternatief voor dure kleding, juwelen of parfums. Maar na de crisis van 2008 bleek het niet te werken. Lauder kwam daarop met de nagellak-index. Vanaf 2008 steeg de afzet van nagellak met 65 procent. Dat lijkt eerder van doen te hebben met de groei van kleuren nagellak dan de daadwerkelijke economie, net zoals de grotere afzet van herenondergoed meer te maken lijkt te hebben met het feit dat de onderbroek behalve noodzakelijk ook een modeverschijnsel is geworden.


De relatie van de beurs met mode is helemaal zoek. Eigenlijk is de beurs niet eens meer de indicator van de economie. Beurskoersen lijken zich, behalve van de centrale banken, niets meer van wat en wie dan ook aan te trekken.


Op de derde dinsdag van september voorspelde het Centraal Planbureau voor Nederland nog een groei in 2014 van 0,7 procent. Vorige maand stelde het IMF dat naar beneden bij tot 0,5 procent. De Rabobank hield het deze maand op een nulgroei en de OESO denkt nu dat de economie in 2014 0,1 procent krimpt. De koersen zouden moeten dalen, maar stijgen.


Als zelfs couturiers de trends van de economie niet meer kunnen aflezen, is de chaos in de financiële wereld compleet.


Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden