VWO's in 'slechte' wijken: 'Dit resultaat laat zien dat elke school kwetsbaar is'

Een goede wijk hoeft nog geen goede school te herbergen, blijkt uit de lijst van Dronkers. Waarom lukt het sommige vwo's niet om met kansrijke kinderen een 10 te halen?

Leerlingen feliciteren elkaar met het slagen voor hun eindexamens. Beeld anp
Leerlingen feliciteren elkaar met het slagen voor hun eindexamens.Beeld anp

Martien van Gastel, sectordirecteur bovenbouw Maurick College, Vught:
'Hier gebeurt het omgekeerde van wat vaak in achterstandswijken gebeurt: door de maatschappelijk achtergrond is het schooladvies vaak te hoog. Toen we het uitzochten bleek dat meer dan de helft van onze vwo-leerlingen geen eenduidig vwo-advies had gekregen. Ouders willen dat hun kind op het hoogst mogelijke niveau examen doet. Veel van onze leerlingen hebben daardoor moeite met school, al doen ze hun stinkende best.'

Rob Aarts, directielid Carolus Borromeuslyceum, Helmond :
'Dit resultaat laat zien dat elke school kwetsbaar is. Je moet altijd alert zijn op kwaliteit. Dat leerlingen per definitie goed zouden presteren gaat niet op, in elk postcodegebied kan iets spelen.'

Carel Konings, rector a.i. Amadeus Lyceum, Vleuten:
'Wij werken met een nieuw onderwijsconcept binnen het Platform Eigentijds Onderwijs (Pleion). Daarbij groeit de school mee met onze groeigemeente, ieder jaar 15 tot 20 procent. Dat geeft kinderziektes en zware druk op de afdelingen. Hoe eerlijk is het om ons langs dezelfde lat te leggen als een categoraal gymnasium dat hier al sinds mensenheugenis zit? Bovendien is er een run op dergelijke gymnasia, waardoor zij leerlingen kunnen selecteren aan de poort.'

Ad Slob, rector Parcival College, Groningen:
'We hebben een kleine vwo afdeling, in 2012 maar 20 leerlingen. Eén leerling deed maar een deel van het examen, en ging een jaar volwassenenonderwijs doen voor de rest. Als school mogen we geen leerling terugtrekken voor het examen. Drie leerlingen hebben uitermate slecht op het landelijk examen gescoord. Ik ben persoonlijk met een verbeterproject gestart.'

Elly Loman, rector Vathorst College, Amersfoort:
'Het gaat bij ons om 14 leerlingen, ik begrijp van mijn wiskundedocenten dat het statistisch gezien een te kleine populatie is om conclusies aan te verbinden. Als twee leerlingen uit de bocht vliegen geeft dat meteen een extreem beeld, terwijl we juist de afgelopen drie jaar steeds vooruit gaan.'

Jaap Dronkers, opsteller van de scholenlijst:
'Een kleine school is uiteraard gevoeliger voor schommelingen, omdat daar meer afhangt van een klein aantal individuen - niet alleen een klein aantal leerlingen, maar ook een klein aantal docenten. Dat is echter geen statistische verschijnsel, maar de realiteit van kleine scholen. Het zou fout zijn die grotere gevoeligheid van kleine scholen voor gebeurtenissen te verdoezelen.'

Van Gastel, Maurick College:
'Onze centraal schriftelijk cijfers waren steeds lager dan de schoolexamens, maar ze waren voldoende. Toen de examennorm voor 2012 werd verhoogd, scoorden we ineens onvoldoende. De leerlingen raakten hun zelfvertrouwen kwijt. We hebben het pragmatisch aangepakt. We zijn examentrainingen gaan geven, en hebben vakonderdelen die wij vanuit maatschappelijk oogpunt belangrijk vonden, geschrapt omdat het niet op het examen terug kwam. Wat heb je aan je principes als je leerlingen eronder lijden? De maatregelen komen het Daltononderwijs niet ten goede, maar de slagingspercentages liggen weer boven de 90 procent.'

Anita O'Connor, rector Zwijsencollege Veghel:
'We waren in 2012 net begonnen met een nieuw onderwijsconcept Ons Middelbaar Onderwijs, dat veel meer aansluit op de loopbaan na school. We gebruiken bijvoorbeeld digitale leermiddelen. De stof in sommige schoolboeken is jaren oud, dan loopt een leerling achter als hij van school komt. Onze docenten moesten wennen aan het nieuwe model, dat de leerling meer zeggenschap geeft, en aan iPads. Nu scoren we op de natuurprofielen het hoogst van Nederland. We rekenen mee met Dronkers. Door die cijfers zie je wat je te doen staat. Toen ik ze met medewerkers besprak schrok iedereen, maar het gaf ook een gevoel van urgentie. Dat heeft erg geholpen.'

Van Gastel, Maurick College:
'Lijsten als die van Dronkers zijn goed, maar sturen het onderwijs in een bepaalde richting. Wij zullen in de ogen van Dronkers altijd een risicoschool blijven. Toch kiezen we liever voor de Daltonfilosofie, dan dat we een risicomijdende school worden.'

Konings, Amadeus Lyceum:
'We willen af van het industriële model van 30 kinderen in busopstelling die door een docent door een mal geduwd worden. Wij leiden onze leerlingen op tot mondige wereldburgers. Die waarden zijn niet in cijferlijsten terug te vinden. Die lijsten zijn gericht op leeropbrengst, vooral van economisch relevante vakken. De politiek wil ondernemers en innovatie, maar daarmee krijg je geen evenwichtige democratie. Ouders kiezen juist voor ons om dit concept, maar de school heeft het de afgelopen jaren niet geweldig gedaan qua examencijfers. Dat telt voor ouders natuurlijk ook.'

Loman, Vathorst College:
'De Pleion-scholen vinden goede cijfers belangrijk, maar zien veel toegevoegde waarde in vormende vakken als dans, en kunst. Logisch dat bij zo'n vak het resultaat voor het SE, een praktijkexamen, verschilt van dat van het CE. Maar dat betekent niet dat we leerlingen matsen om ze te laten slagen. Dit soort onderzoeken vind ik heel belangrijk, omdat ouders moeten kunnen zien hoe scholen presteren, maar het mag niet de dood in de pot betekenen voor innovatieve vormen van onderwijs.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden