VW bereidt personeel voor op zware tijden

Alle niet-noodzakelijke investeringen bij Volkswagen zijn stopgezet tot duidelijk is wat de gevolgen zijn van het dieselschandaal. 'Deze operatie zal niet pijnloos zijn.'

Duizenden Volkswagenwerknemers in de fabriekshal in Wolfsburg, waar topman Matthias Müller hen toesprak.Beeld EPA

De nieuwe topman van Volkswagen Matthias Müller heeft het personeel van de autofabrikant voorbereid op zware tijden. Tijdens een bijeenkomst gisteren voor twintigduizend werknemers verklaarde Müller dat het bedrijf alle niet-noodzakelijke investeringen stopzet tot duidelijk is wat de financiële fall-out is van het dieselschandaal.

'Eén ding is zeker', verklaarde Müller tegenover zijn gehoor in fabriekshal 11 in thuisplaats Wolfsburg, 'deze operatie zal niet pijnloos zijn.' Sponsorcontracten zullen tegen het licht worden gehouden, evenals de bonussen voor het management.

Kostenbesparing

Directe ontslagen werden nog niet aangekondigd. Het eerder gepresenteerde effizienzprogramm, dat vanaf 2017 een kostenbesparing van 5 miljard euro moet opleveren, zal worden aangescherpt.

Volkswagen hangt een kostenpost van vele tientallen miljarden euro's boven het hoofd als gevolg van fraude met de uitstoot van miljoenen dieselauto's van het concern. De voertuigen zijn uitgerust met verboden software die de uitstoot van schadelijke stoffen kan terugdringen zodra een auto aan een emissietest wordt onderworpen. Vandaag moet VW de Duitse toezichthouder laten weten hoe ze de problemen met de betrokken auto's gaat oplossen. Tot nu toe is niet bekend of ook in Europa sjoemelsoftware is gebruikt om emissietests om de tuin te leiden.

's Werelds grootste autobouwer steekt jaarlijks meer geld in onderzoek dan Google en Apple tezamen: ruim 15 miljard euro. In dat bedrag wordt mogelijk flink gesneden. Ook moeten de kosten omlaag. Het concern zucht onder enorme personeelslasten. Vorig jaar ging bijna 17 procent van de omzet op aan arbeid, een niveau dat sinds de jaren negentig niet meer was bereikt. Volkswagen bouwde in 2014 met 600 duizend werknemers tien miljoen auto's. Grote concurrent Toyota fabriceerde er 10,2 miljoen met slechts 350 duizend werknemers, al koopt het Japanse concern meer spullen bij toeleveranciers.

Banenverlies

Positieve kanten zijn er ook voor Müller. De huidige crisis kan voor hem een argument zijn om eindelijk hard in te grijpen. Personeelsreducties bleken tot nu toe lastig vanwege de grote invloed van de deelstaat Nedersaksen, die eenvijfde van de aandelen bezit en gekant is tegen banenverlies in de regio.

Müller, die dinsdag zijn eerste grote confrontatie met het VW-personeel beleefde als nieuwe chef, noemde zichzelf een teamspeler. Daarmee distantieerde hij zich van zijn voorganger Martin Winterkorn, die vanwege de affaire het veld moest ruimen. Winterkorn gold als een einzelgänger die van bovenaf bevelen oplegde. Het personeel, van wie een deel was voorzien van T-shirts met het opschrift Ein Team, eine Familie, onthaalde de nieuwe leider met applaus. Hoe lang dat nog zal klinken, moet blijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden