Vuurvogel spat van podium

Droomspel in bosschages en spanning in een zwartgeblakerd bos.

Fairytales door Het Nationale Ballet

Nationale Opera & Ballet, Amsterdam. Aldaar t/m 16/3 operaballet.nl

De sprookjes in het nieuwe programma Fairytales van Het Nationale Ballet spelen zich af in een bos (zoals veel sprookjes). Maar wat een verschil. Bij Midzomernachtsdroom belanden we in zo'n romantische bosschage met overhangend groen boven een kronkelweggetje. Een boomstronk herbergt een slaapplek voor elfen. Op de zijflanken picknicken, liefkozen en slapen edellieden. De choreografie van Frederick Ashton (al uit 1964) is een luchtig, technisch pittig ballet, met vleugjes komisch gekissebis. Vooral de verwarring stichtende plaaggeest Puck (Serguei Endinian) en de ginnegappende handwerklieden konden tijdens de zondagmatinee op open doekjes rekenen. De rest voltrekt zich als een lichtvoetig droomspel over echte en geveinsde liefde, zonder de dubbele bodems over menselijke ijdelheid uit het origineel van William Shakespeare.


En dan, in de nieuw gecreëerde Vuurvogel van Alexej Ratmansky op de gelijknamige expressieve muziek van Igor Stravinsky - een coproductie van Het Nationale Ballet en het American Ballet Theatre - rijst een zwartgeblakerd bos omhoog, met vlammende punten. Af en toe ontsnapt een rookpluim. Prins Ivan (een pittig jagende en gebarende Remi Wörtmeyer), in maagdelijk wit, steekt daarbij onschuldig af. In dit machtig woud speurt hij volgens het mythische sprookje naar zijn verloren geliefde. Eerst vangt hij de Vuurvogel, wiens wonderveer hem toverkracht geeft. En zie, bij Ratmansky hebben ook de Vuurvogels zich vermenigvuldigd. Maia Makhateli, in Ivans armen verstrikt, is één van de zeventien vuurrode schepsels. In de duetten met Ivan reageert ze prachtig weerspannig: haar voeten en armen trillen na van geknakte vlieglust.


Minstens zo indrukwekkend is de introductie van tovenaar Kaschei (een trotse Casey Herd) die begint als megagrote schaduw op de achterwand, om daarna met gifgroene hanekam en vingerhandschoenen het podium te beheersen. Zijn leger van bedwelmde meisjes, bij hun lovers weggerukte liefjes, stampt met afhangende schouders over het podium. Hun spitzen onder de mosgroene jurken interfereren ritmisch met de percussie in Stravinsky's compositie, rijk vertolkt door Holland Symfonia. Met onwillige kussen suggereert Ratmansky seksueel misbruik door de tovenaar. Soms oogt het nog wat druk; Ivans geliefde verliest te vroeg haar bospruik: veertjes dwarrelen rond. Maar de ludieke ensemblestukken ogen eigentijds. Razendsnel schakelen de vrouwen van slaafs, onderdanig en gehypnotiseerd naar ontluikend verzet. Megan Zimny Kaftira is een dappere speelbal tussen Ivan en Kaschei. Deze Vuurvogel spat van het podium, ook dankzij het sterke optreden van soliste Maia Makhateli: als vuurvogel vouwt ze met veel spierkracht en souplesse haar spitzen in de lucht tot oogstrelende staartvariaties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.