'Vuilnisman is in principe belangrijker dan dokter'

Al twintig jaar werkt CHARLES EDERZEEL bij het Rotterdamse reinigingsbedrijf Roteb. Hij houdt van het werken in de buitenlucht, al voelt hij zich geregeld vijandig bejegend door het publiek....

Jelle Brandsma

CHARLES Ederzeel (43) rijdt dagelijks met een vuilniswagen door Rotterdam-zuid. Hij werkt bij de inzameldienst van het gemeentelijk reinigingsbedrijf Roteb en haalt zakken op in de Afrikaanderwijk, minicontainers in Beverwaard en maxicontainers in IJsselmonde. Vandaag ligt het werk bij veel onderdelen van het bedrijf stil. De gemeenteambtenaren staken voor een hoger salaris.

Zij vragen 5,5 procent extra. De gemeenten willen dat niet betalen. Ederzeel somt de eisen op: 'Meer loon, zorgverlof en een verlaging van de werkdruk.' Ederzeel was 23 jaar toen hij bij Roteb begon als straatveger. 'Je gaat een gezinnetje stichten en wilt vastigheid. In die tijd kreeg je nog zekerheid als ambtenaar.'

Na het vegen ging hij achter de wagen lopen om vuilniszakken op te halen. 'Je wilt doorstromen naar chauffeur op zo'n auto. Dat is gelukt.' Zo klom hij op in de rangorde bij de reiniging.

Voor Ederzeel begint de dag rond zeven uur met koffie in de kantine van de Roteb. Om kwart voor acht moet iedereen in een oranje overall bij de auto staan en wordt de motor gestart.

'Dan ga je de wijk in', zegt hij. Tot kwart over vier in de middag. Per maand verdient Ederzeel 2400 gulden netto. 'En dan heb ik zo'n beetje alle salarisstappen achter de rug. Jongens van 20 of 25 jaar, die pas aantreden, krijgen 1800 gulden schoon per maand.' Deze bedragen zijn inclusief een maandelijkse vuilwerktoeslag van 67 gulden.

Ederzeel: 'Smeriger werk dan in sommige zakkenwijken bestaat niet.' Zakken liggen al dagen kapot op de stoep. Dat moet je dan toch met je handen weghalen. En omdat dat vies is, krijg je 67 gulden extra. Nou ja, denk ik dan, dat zal dan wel.'

Dat hij als chauffeur makkelijker werk heeft dan iemand die de zakken in de auto gooit, is een misverstand, zegt Ederzeel. 'Je rijdt toch met een wagen van een half miljoen gulden. Je moet drie paar ogen hebben. Twee voor de spiegels en een paar om vooruit te kijken. Je moet je collega's achter de wagen steeds in de gaten houden en ook op voetgangers en ander verkeer letten. Vooral met kinderen in de buurt van scholen is het oppassen.'

Bij iedere wagen hoort een ploeg van drie man. Zij zitten bij toerbeurt achter het stuur. Maar door bezuinigingen lopen er veel uitzendkrachten die niet kunnen rijden achter de vuilnisauto's. Hij stuurt daarom vaker dan eigenlijk zou moeten, zegt Ederzeel. Daarnaast legt hij de uitzendkrachten de kneepjes van het vak uit.

Het werken in de buitenlucht, vindt Ederzeel aantrekkelijk. En het contact met mensen kan prettig zijn. Maar de reacties van het publiek zijn ook regelmatig vijandig, weet hij. 'Ze spreken je aan als een vuilniszak in plaats van een vuilnisman. Ze gooien vuil op straat en kijken je aan met ogen die mij vertellen: dat heb jij maar op te ruimen. Ze zetten je neer als een klootzak. Jazeker, er is ook respect. Vooral van oudere mensen.'

De vuilnisman is in principe belangrijker dan een dokter, vindt Ederzeel. 'Heb je enig idee welke ziektes uitbreken als het vuil niet wordt opgehaald? Daar helpt geen dokter meer aan.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden