VS: onderzoek falen Boeings boegbeeld

Boeing was in 2011 trots op z'n innovatieve 787 Dreamliner. Tal van incidenten later begint de Amerikaanse luchtvaartdienst een onderzoek.

AMSTERDAM - Aan de problemen die Boeing heeft met zijn vlaggenschiptoestel, de Boeing 787 Dreamliner, lijkt voorlopig geen einde te komen. Afgelopen zondag lekte een 787 van de Japanse luchtvaartmaatschappij JAL brandstof tijdens een onderzoek.


Het incident van afgelopen weekend was het zoveelste in korte tijd. Vorige week ontstond onder meer brand in een Japanse Dreamliner, werd een ander toestel aan de grond gehouden na problemen met de remmen en lekte een 787 op het vliegveld van Boston 150 liter brandstof tijdens het taxiën.


Bij een ander toestel werd afgelopen vrijdag een scheur geconstateerd in een cockpitraam. Sinds bij een testvlucht in 2010 een brand uitbrak tijdens een landing op het vliegveld Laredo in Texas, waren er elf keer problemen met de Dreamliner. In meerdere gevallen bleek iets mis met de elektrische bedrading van het vliegtuig.


De Amerikaanse luchtvaartdienst FAA besloot naar aanleiding van de reeks incidenten afgelopen vrijdag een onderzoek in te stellen naar het toestel. Dat onderzoek moet uitwijzen of het gaat om losse incidenten, die gekwalificeerd kunnen worden als kinderziektes - zoals Boeing doet - , of dat er meer aan de hand is. Boeing ondervindt momenteel veel imagoschade, maar die kan nog veel grotere vormen aannemen wanneer blijkt dat het gaat om fouten in het ontwerp of in de constructie van het toestel. In dat geval zou het fouten betreffen die in alle Dreamliners zitten en zal de productie van nieuwe toestellen naar verwachting enorme vertraging oplopen.


Boeing introduceerde de Boeing 787 in 2011, drie jaar later dan oorspronkelijk gepland. Het toestel zit vol innovaties. Zo is het grotendeels gemaakt van lichte carboncomposieten en niet van metaal. Het brandstofverbruik is daardoor veel lager dan van veel andere toestellen. Tevens zouden de motoren veel stiller zijn en is het binnenklimaat in de 787 aanzienlijk prettiger dan in andere vliegtuigen.


De Amerikaanse vliegtuigbouwer verkocht ondertussen vijftig toestellen aan acht luchtvaartmaatschappijen. Vierentwintig daarvan gingen naar Japanse organisaties. Bij elkaar heeft Boeing nu 800 bestellingen binnen die het de komende jaren moet gaan bouwen. Air France-KLM bestelde ook vijfentwintig Dreamliners.


Boeing liet in een verklaring weten nog steeds 'extreem veel vertrouwen' te hebben in het toestel. Ook veel klanten van Boeing haastten zich maandag te zeggen dat zij blijven geloven in Boeing en de Dreamliner. Voor zover bekend zijn er nog geen toestellen afbesteld bij de vliegtuigbouwer. Het Japanse All Nipon Airways (ANA) was in 2011 de eerste maatschappij die het toestel kocht. Sindsdien vervoerde het naar tevredenheid 1,8 miljoen passagiers met de Dreamliner.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden