Vrouwkunde

Sebastián Lelio had te doen met alleenstaande Chileense vrouwen van boven de 50. Hij maakte een tragikomedie voor ze, die nu wordt ingezonden voor de Oscars.

In Berlijn, waar zijn hoofdrolspeelster eerder dit jaar de prijs won voor beste actrice, zag Sebastián Lelio (39) zich na de première van zijn tragikomedie Gloria uitgeroepen tot vrouwenspecialist. Hoe kon een man, nota bene zelf nog onder de 40, zich zó goed inleven in die andere, ook nog oudere sekse? De scheiding van zijn ouders hielp, verklaart de Chileense regisseur en scenarist over de oorsprong van zijn tragikomedie Gloria, waarin een alleenstaande 50-plus-Chileense zich op de relatiemarkt stort, met wisselend succes. 'Gloria, mijn hoofdpersonage, is van dezelfde generatie als mijn moeder. Daarmee is de film nog geen hommage aan haar, maar zij en haar vriendinnen vormden wel een bron van informatie. Trouwens: zo moeilijk is het ook niet hoor, om je te verdiepen. Ga maar eens een avondje uit in gelegenheden waar ook alleenstaande vrouwen van boven de 50 komen en observeer ze dan een poosje. Heb ik ook gedaan: ze worden niet gezien. Echt, het is alsof ze niet bestaan, niet meetellen. Op straat is het niet veel anders, bij ons in Santiago tenminste.'


Lelio sprak ze aan, die vrouwen, interviewde ze over hun levens. En hij strikte een van Chili's meest gerenommeerde theateractrices, die in haar lange carrière nog nooit gevraagd was voor een serieuze filmrol. 'Idioot, als je erbij stilstaat: ze is de beste actrice van Chili. En de camera is, zoals je ziet in mijn film, volkomen verliefd op Paulina Garcia.'


Hij nam zich voor een licht melancholische film te maken ('dat is onze volksaard, een toestand van milde melancholie'), waarin de groeipijn van het moderne Chili zo nu en dan de kop opsteekt. Daartoe moest hij zijn personage wel slecht behandelen, redeneert Lelio. 'Als filmer moet je wreed durven zijn. Ik pers de ziel van Gloria naar buiten.' Zijn co-scenarist draaide in de auto het jarenzeventighitje van Umberto Tozzi, ter inspiratie voor de dansscène die ergens tegen het einde in de film moest worden ingebouwd, als catharsis. 'Ge-wel-dig nummer, vooral als je het keihard draait. Lekker cheesy, beetje fout. Toen moest die vrouw dan ook maar Gloria heten. Twijfelde ik nog oven over, vanwege die film van John Cassavetes, die precies zo heet. Maar Cassavetes is toch een held van me, dus die eren we zo ook, in één klap.'


Dat Chili relatief kort geleden een dictatuur was, speelt een rol op de achtergrond. 'De generatie van Gloria werd opgevoed om te trouwen, dat was het. Trouwen en kinderen krijgen. Toen de staatsinrichting zich wijzigde, konden ze niet altijd meekomen in die nieuwe, snel veranderende wereld. Een dictatuur implanteert ook bepaalde ideeën over mannelijkheid, die waren niet ineens verdwenen. Mannen hadden het in Chili een stuk makkelijker.'


Vorig jaar werd voor het eerst in de geschiedenis een Chileense film genomineerd voor een Oscar: het in jarentachtig videostijl gefilmde politieke drama NO van regisseur Pablo Larrain, over de reclamecampagne die het aftreden van Augusto Pinochet hielp bespoedigen. Larrain, die in Chili ook kritiek kreeg vanwege zijn film, omdat die de historische strijd tegen de dictator zou simplificeren, is aan Gloria verbonden als producent. 'Natuurlijk steunen we elkaar', zegt Lelio. 'Tien jaar geleden zaten we allemaal in hetzelfde schuitje: de Chileense cinema was gezapig, toe aan een elektroshock. Die werd toegediend door een groepje jonge filmers, waaronder Larrain. Nu zijn we aan het oogsten.'


De oudere sekse

Zo moeilijk vond de Chileense regisseur Sebastián Lelio (39) het niet om zich in te leven in die andere, oudere sekse. 'Ga maar eens een avondje uit in gelegenheden waar ook alleenstaande vrouwen van boven de 50 komen en observeer ze dan een poosje. Heb ik ook gedaan: ze worden niet gezien. Echt, het is alsof ze niet bestaan, niet meetellen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden