Vrouwen rond Hofstadgroep worstelen met verhoor

Getuige S., de ex-vriendin van Mohammed B., is in april van haar takfiri-geloof gevallen. Ze hangt nu een minder radicale stroming aan, waardoor ze kan getuigen tegen de Hofstadgroep....

Toen ze voor de eerste keer werd opgeroepen voor verhoor wist S. niet onmiddellijk hoe te handelen. In hoeverre mag een gelovige die de ‘zuivere islam’ omarmt haar medewerking verlenen aan het rechtssysteem van de ongelovigen? Voor takfiri, zoals haar voormalige vriend Mohammed B., zijn de regels eenduidiger.

Takfiri verklaren andersdenkenden tot ongelovigen die bestreden, of zelfs gedood moeten worden. Zij mogen onder geen beding meewerken aan welk westers systeem dan ook. Westerse democratie en rechtsinstellingen zijn door mensen bedacht; takfiri zijn alleen verantwoording schuldig aan Allah.

Mohammed B. heeft zich als een voorbeeldige takfiri gedragen. Hij werkte niet mee aan verhoren, boycotte het psychiatrisch onderzoek en wilde zich niet door een advocaat laten vertegenwoordigen.

S., een autochtone bekeerling, is in april van het takfir-geloof gevallen. Inmiddels is ze met een andere man getrouwd, hangt ze een andere stroming binnen het salafisme (zuivere islam) aan en heet zij een ‘selefie’.

Onzeker over de regels die selefies hanteren, klopte ze voor advies aan bij de Haagse imam sjeich Fawaz. Ze vroeg hem om een fatwa (opinie van een geleerde op basis van de koran). De imam van de omstreden As Soennah-moskee vertelde S. dat ze volledig mocht meewerken. Zij trok hieruit de conclusie dat zij kon verklaren over wat ze had gezien en gehoord tijdens de huiskamerbijeenkomsten die werden geleid door de Syriër Abu Khaled of door Mohammed B. En over andere ontwikkelingen in de kring rond de Hofstadgroep.

Fawaz bevestigt desgevraagd dat ‘vrouwen’ bij hem zijn geweest om raad. Al zegt hij zich geen namen te kunnen herinneren. Een fatwa wil hij zijn advies niet noemen. ‘Ik heb gezegd dat moslims aangifte mogen doen bij de ongelovigen als ze bedreigd worden. En ze mogen getuigen tegen verderfzaaiers, zoals degenen die aanslagen plegen in Madrid en Londen. Of moorden, zoals in Nederland gebeurde’, zegt Fawaz. ‘Die verderfzaaiers zijn een bedreiging voor iedereen, ook voor de moslims zelf.’

De sjeich verwerpt het gebruik van geweld. In zijn vrijdagse preken trekt hij van leer tegen de takfiri, bevestigen moskeebezoekers. Onlangs nog fulmineerde hij tegen de verdachte Hofstadleden Nouredine el F. en Soumaya S., die eind juni werden opgepakt met een doorgeladen machinegeweer. Fawaz: ‘Ze zijn gewoon gestoord. Hun uitleg van de islam heb ik als misdadig omschreven.’

S. volgde het advies van Fawaz op en heeft de politie verteld over de huiskamerbijeenkomsten en diverse verdachten. Met Nouredine el F., alias Fouad, voerde zij lange gesprekken over het geloof. ‘Fouad heeft mij gezegd wat hij onder jihad verstaat. De heilige oorlog zonder voorwaarden’, aldus S. in de verklaring. Daaronder verstaat hij zelfdoding, de mogelijkheid om vrouwen en kinderen te doden.

Het Openbaar Ministerie heeft nog veel meer vrouwen verhoord die in meer of mindere mate verweven zijn met het Hofstadnetwerk. Een van hen verklaart dat Jason W. in een chatgesprek op internet heeft gezegd dat hij graag een vrouw wilde trouwen die zichzelf zou willen opblazen. Jason koesterde vooral veel bewondering voor Tsjetsjeense vrouwen.

De verhoren zijn nog niet afgerond. Ook deze week zijn weer vrouwen opgeroepen. Ze worstelen vrijwel allemaal met de gang naar de verhoorkamers. Moeten ze zwijgen, zoals veel gedetineerde broeders doen? Moeten ze onwaarheden vertellen? Liegen mag niet van de islam. Maar hun broeders willen ze niet in problemen brengen. Mogen ze dan halve waarheden vertellen?

De vrouwen hebben allemaal een eigen oplossing gevonden. Uit de manier waarop ze verhoren ingaan kan worden afgelezen hoe serieus ze de takfir-ideologie naleven. Getuige D., een goede vriendin van S. en de ex-vrouw van Jason W., is in het voorjaar ook selefie geworden. Net als haar vriendin heeft ze een fatwa gevraagd van een salafistische geleerde.

Maar er zijn ook vrouwen die de weg van de broeders volgen en zwijgen. Of hooguit bevestigen dat ze van de takfir zijn. En er dan bijdehand op laten volgen dat het koesteren van dergelijke ideeën niet strafbaar is. Of, als zij geconfronteerd worden met uitspraken over het bestrijden van de regering, melden dat dat niet per se het gebruik van geweld inhoudt. Bestrijden kan ook met het hart en met woorden.

Er zijn vrouwen die een takfir-geestelijke om raad hebben gevraagd. Die zei dat ze beter geen verklaringen kunnen afleggen. Want, legde de geestelijke uit, een brokje informatie van de ene vrouw wordt gelegd naast de verklaring van een andere vrouw. Zo bouwen ze bewijs op. De imam waarschuwde hen: ‘Als jullie je laten verhoren, word je door de ongelovigen tot bondgenoot gemaakt tegen je eigen broeders.’

Via een msn-chatgroep werd het advies gegeven wel te gaan verklaren en naar bevinding te liegen, als ze op die manier hun moslimbroeders en -zusters kunnen beschermen. Want, zo concludeerde een broeder, niets is vervelender voor het OM dan te blijven zitten met een berg tegenstrijdige verklaringen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.