Vrouwen bezorgen Beate Uhse winst

Mannen komen niet meer in de seksshop. Ze kopen niet eens meer in de webshops voor seksartikelen. Een paar jaar geleden vormden zij nog 80 procent van de klandizie van Beate Uhse, een van Europa's grootste exploitanten van seksshops. Nu is meer dan 70 procent van de klanten vrouw.

AMSTERDAM - 'Het is een omkering van het hele bedrijf geweest die zich in een paar jaar heeft voltrokken', zegt bestuursvoorzitter Serge van der Hoof van het Duitse bedrijf. Oorzaak: internet.


Tot een paar jaar geleden bestond de koopwaar in Beate Uhse's winkels (Beate Uhse, Christine le Duc) soms voor de helft uit dvd's. Het waren vooral mannen die daarvoor kwamen. 'Sinds een paar jaar worden die films steeds vaker van internet gehaald', zegt Van der Hoof.


En sindsdien bleven de mannen uit de winkels weg. Ze zijn nog niet helemaal verdwenen als klant. 'We bedienen nog een aantal mannen die films van ons downloaden', zegt Van der Hoof. 'En oudere mannen bestellen bij ons nog graag films uit de catalogus.' De jongere mannen kiezen niet voor zo'n ouderwets vermaak als een filmpje per postorderbedrijf.


Beate Uhse begon in 2009 met zijn omvorming. Allereerst moest de koopwaar worden veranderd. De films gingen eruit, bijna helemaal. Daarvoor in de plaats kwamen de lingerie, de speeltjes, de massage-olie. Geen man die het koopt, maar vrouwen wel.


De ontwikkeling dat vrouwen het initiatief nemen in de seksaankopen, is aangezwengeld door de tv-serie Desperate Housewives, die in 2004 begon, zegt Van Hooft. 'Sinds die serie merken wij dat er meer vrouwen de winkels in komen. En sinds Fifty Shades of Grey kopen ze meer zweepjes, handboeien en ballen, allemaal speeltjes die in die boeken worden genoemd.'


De winkels moesten anders, maar ook elders. Voor de mannen waren routes naar grote stations goeie plekken en natuurlijk 'locaties waar mannen komen', zoals Van der Hooft de warme buurten noemt. Maar vrouwen komen daar niet; die komen in winkelstraten.


Beate Uhse had een hele reeks winkels in de grensstreek rondom België. In dat land waren seksshops praktisch verboden, dus haalden de Belgen hun films van net over de grens. Al die winkels zijn nu gesloten.


Door al die reorganisaties leed Beate Uhse jarenlang verlies en kromp de omzet. Afgelopen jaar was dat eindelijk afgelopen. De omzet daalde nog, met 2,3 miljoen euro naar 142 miljoen euro maar er was voor het eerst in vijf jaar weer winst: 1,3 miljoen euro. Dit jaar denkt Van der Hooft voor het eerst weer uit te breiden, met een winkel of tien. Op dit moment heeft Beate Uhse 96 winkels, vooral in Duitsland, Frankrijk, België en Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden