Vrouw & Media werkt aan opheffing

Zou het effect hebben gehad, de bijeenkomst van de stichting Vrouw & Media vorig voorjaar over de ‘krabbenmand’, het fenomeen dat vrouwen elkaar onderhuids naar beneden halen op weg naar de top?...

‘Het gaat de goede kant op, maar het kan nog beter. Maar dat zeggen we al een tijdje’, zegt Femke van Zeijl (35), freelancejournalist en voorzitter van de stichting Vrouw & Media, die vandaag haar 25-jarig bestaan viert. De onafhankelijke stichting wil ‘de positie van vrouwen die werken in de media versterken, opdat de inhoud van de journalistiek verbetert’.

Hoe goed het precies gaat, weet de jubilerende stichting niet. Vier jaar geleden bleek uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in opdracht van de stichting dat eenderde van de werknemers in de media vrouw was, een ruime verdubbeling in tien jaar. Ook het aantal leidinggevende vrouwen was fors gestegen. Halverwege de jaren tachtig was nog maar 6 procent van de chefs vrouw, in 2003 was het al bijna een kwart.

Nieuw onderzoek heeft de stichting niet laten doen. ‘We wilden het deze keer eens niet over de cijfertjes hebben, maar over de inhoud’, zegt Van Zeijl. Wel weet ze dat het bij de kranten goed gaat met het aantal vrouwen en bij de radio en tv wat minder, net als in de regionale journalistiek. De positie van vrouwen in de sport- en oorlogsverslaggeving ‘gaat echt beter’, maar op de opiniepagina’s zijn ze weer nauwelijks te vinden. Van Zeijl: ‘Wie zit er nou op mijn mening te wachten, denken veel vrouwen. Mannen vragen zich dat veel minder af. Net als die tv-programma’s: daar zitten heel veel vrouwelijke bureauredacteuren, maar de gasten zijn bijna altijd mannen.’

De ondervertegenwoordiging van vrouwen, en dan vooral op hoge posities, ligt ook aan de vrouwen zelf, wil Van Zeijl maar zeggen. ‘Vrouwen moeten wel willen en durven, en dat is lang niet altijd het geval. We worden geregeld benaderd door sollicitatiecommissies, of we nog een goede vrouw weten. Dus onwil is het niet.’

Aan de andere krant hebben vrouwen in de top van de media het nog steeds niet makkelijk. ‘Vooral om praktische redenen. Als de rest van de hoofdredactie gaat borrelen, moeten zij naar huis voor het gezin. Dat is nog steeds zo.’

‘Vrouwen zijn de toekomst van de journalistiek’ is het thema van het 25-jarig jubileum. Zouden kranten, bladen, radio, tv en internet veranderen – beter worden – als vrouwen het voor het zeggen hadden? ‘Dat willen wij ook heel graag weten’, zegt Van Zeijl. ‘Maar dat is ingewikkeld uit te zoeken, dan heb je het echt over promotieonderzoek. Vrouwen zouden empathischer zijn, en dus meer invoelend werk maken. Volgens mediaonderzoeker Irene Costera Meijer is dat ook wat de moderne mediagebruiker wil. En misschien is het dan afgelopen met dat gezever over het uiterlijk en de kleding van vrouwelijke ministers en topbestuurders, alhoewel vrouwen zich daaraan volgens mij ook schuldig maken. Maar of vrouwen ander werk maken? Ik zou het niet durven zeggen.’

Op het feest van Vrouw & Media is vanavond de verdeling wel bijna in evenwicht: mannen hebben zich uitgesloofd om als introducé van een vrouwelijke journalist mee te mogen. Van Zeijl: ‘We wilden een gemixt feest, want mannen kijken vooral naar andere mannen voor een functie, en vrouwen vooral naar vrouwen. Die netwerken willen we koppelen, zodat de kansen voor vrouwen groeien.’

En wanneer is de verdeling tussen mannen en vrouwen eindelijk goed? Van Zeijl: ‘Dat is ook een van de vragen op ons feest. Kunnen we onszelf opheffen, omdat vrouwen het steeds beter alleen af kunnen? We horen het dus wel. We hopen niet ons vijftigjarig jubileum te hoeven vieren.’

Wilco Dekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden