Vrije Waddenzee

Minister moet met betere argumenten komen om te volharden in het verbod op concurrentie bij het veer.

Wanneer het gaat om de Waddeneilanden wint emotie het van het ideaal van de vrije markt, zelfs bij de liberale minister Schultz Van Haegen (Infrastructuur & Milieu). Dat de eilanders hechten aan familiereders als Doeksen en Wagenborg, die hen al sinds mensenheugenis door wind en weer van en naar het vasteland varen, mag geen verrassing heten. Maar dat het Rijk actief meewerkt aan het weren van concurrentie op de veerdiensten wekt toch op zijn minst verwondering.

Deze week werd bekend dat EVT (Eigen Veerdienst Terschelling), de nieuwkomer die het monopolie van de familiereder Doeksen op het traject Harlingen-Terschelling probeerde te doorbreken, aan de rand van een faillissement staat. De prijsvechter zou dermate in zijn bedrijfsvoering door Doeksen zijn gedwarsboomd, dat het zwaar in de rode cijfers is beland. Volgens de reder is het alleenrecht hem gegund om zijn eerdere investeringen terug te verdienen. Of hij gelijk heeft, moet blijken uit een uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven later dit jaar. Ondertussen schaart het ministerie zich pal achter de reder.

Deze stellingname staat haaks op het marktideaal dat het Rijk op tal van andere sectoren heeft losgelaten met rampzalige gevolgen voor het personeel en de kwaliteit van de dienstverlening. Bij de liberalisering van de thuiszorg, de post of het busvervoer was prijs de leidende factor. Dat die bedrijven hun vroegere bedrijfsinvesteringen in rook zagen opgaan omdat cherrypickers er met de buit vandoor gingen, was toen aan dovemansoren gericht.

Als de overheid kiest voor een vrije markt, waarom zou dan een uitzondering worden gemaakt voor de veerdiensten in de Waddenzee? Bewoners hoeven zich geen zorgen te maken dat zij niet meer kunnen vertrouwen op een solide dienstregeling buiten het toeristenseizoen. De overheid kan immers kwaliteitseisen stellen bij de verstrekking van vergunningen. Wanneer ze dat destijds had gedaan bij bijvoorbeeld de aanbesteding van de thuiszorg, was die sector - en vooral de klanten - een hoop ellende bespaard. In dit geval kan de overheid van nieuwkomers eisen dat het veer ook blijft varen op onrendabele tijden. De belangstelling is dan waarschijnlijk vanzelf snel geluwd.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden