'Vrije taxitarieven leiden tot chaos'

MINISTER Netelenbos van Verkeer wil liberalisering van de taxibranche, maar wenst daarover wel nieuw overleg. Ze zei dit woensdag op de landelijke Taxidag....

- Waarom zou in Amsterdam de taximarkt niet volledig moeten worden vrijgegeven en in de rest van het land wel?

'In de grote steden rijden vooral straattaxi's. De consument heeft baat bij een helder en betaalbaar tarief. Een vrije markt met vrije tarieven leidt tot chaos bij de standplaatsen, omdat de chauffeurs met de reizigers moeten onderhandelen over de prijs. Het is onoverzichtelijk. De een hanteert tarieven per minuut, de ander per kilometer. De kans is groot dat toeristen en minder mondige passagiers worden gedupeerd.

'Een ander probleem is in Amsterdam de beperkte ruimte op de vrije banen voor taxi's. Bij de liberalisering kunnen duizenden mensen een taxibedrijf oprichten en toegang eisen tot de vrije baan. De situatie in de grote steden is gecompliceerd. Daarom willen we enige regulering.'

- Het wetsvoorstel was juist mede bedoeld om de beschermde taximarkt in Amsterdam open te breken. U wilt in de wet een uitzondering voor de grote steden.

'De wet is gebaseerd op de ideologie van de vrije marktwerking. Dat is verheven tot regeringsstandpunt. De wet heeft niets te maken met een visie op de taxibranche. Amsterdam wil geleidelijk liberaliseren, maar daarvoor is geen wetswijziging nodig. Er is al een tweede taxicentrale gekomen. We zijn ook voor groei van het aantal taxi's, maar niet meer dan werkelijk nodig is.'

- Uit onderzoek blijkt dat mensen de tarieven te hoog vinden. Deregulering leidt tot lagere prijzen.

'In Amsterdam zijn de tarieven van de straattaxi sinds 1996 bevroren, en ook volgend jaar stijgen ze niet. Dat betekent praktisch een tariefsverlaging. Bedrijfseconomisch gezien kan er nauwelijks goedkoper worden gereden. De chauffeurs werken met kleine marges. In vergelijking met andere West-Europese landen zijn de tarieven betrekkelijk laag. Loslaten van de tarieven heeft grote gevolgen voor de kwaliteit.'

- De kwaliteit van de Amsterdamse taxi staat ter discussie. Zelfs buitenlandse kranten schrijven erover.

'Het slechte imago van de Amsterdamse taxi is een zaak van de bedrijfstak. Ik zit zelf vaak in taxi's. In 90 procent van de gevallen ben ik tevreden. Soms zit ik ook in een taxi waarvan de chauffeur rookt of de radio keihard aan heeft. Er zijn tweeduizend chauffeurs. Jaarlijks bestraft vergunningverlener Azam enkele tientallen chauffeurs voor misdragingen. Ik vind dat aantal meevallen.

'Elk bedrijf dat in staat is een beter product neer te zetten, kan meteen een vergunning krijgen. Als een bedrijf garandeert na een oproep binnen vijf minuten voor de deur te staan, zal ik er gebruik van maken. Maar ik weet zeker dat kwaliteitsverbetering tot prijsverhogingen leidt.'

- U bent voorstander van nieuwe producten. Waar blijft de treintaxi?

'De treintaxi is welkom. Ze kunnen binnen een paar maanden beginnen. We gaan echter geen concurrentie tegen onze eigen bus en trams subsidiëren. Daarom ziet de treintaxi er kennelijk zelf geen brood in. '

Weert Schenk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden