Vrije middag scholen stuit op bezwaren

Schoolleiders en onderwijsorganisaties zien weinig in een extra vrije middag voor het basis onderwijs. Staatssecretaris Adelmund wil het lerarentekort aanpakken door creatief met schooltijden te schuiven....

C. van den Brink, directeur van de Palmschool in Amersfoort, verwacht weinig heil van de extra vrije middag. 'Ik zie niet in hoe ik meer vervangers krijg. Die zijn er gewoon niet, ook niet met een extra vrije middag.'

Met haar voorstel, dat Adelmund dinsdag met de onderwijsorganisaties besprak, wil de staatssecretaris meer regelmaat in de schooltijden krijgen. Nu kiest elke school zijn eigen oplossing voor het tekort aan onderwijzend personeel. Sommigen sturen de allerjongsten om de week een hele vrijdag naar huis. Anderen geven elke vrijdagmiddag vrij. Voor de vakantie oordeelde de Amsterdamse rechtbank dat de vierdaagse schoolweek in noodsituaties geoorloofd is.

De staatssecretaris is faliekant tegen een vierdaagse schoolweek, zij wil veiligstellen dat alle leerlingen vijf ochtenden per week naar school gaan, omdat hun concentratie dan optimaal is. Wettelijk is het al mogelijk de kinderen van groep een tot en met vier wekelijks een extra middag vrij te geven. Daarmee lukt het de jongste kinderen de verplichte 880 lesuren per jaar te laten volgen.

Voor de bovenbouw ligt dat anders: zij moeten duizend uur per jaar naar school. Bovendien mogen zij per dag niet meer dan 5,5 uur les krijgen. Dan zit een extra vrije middag er niet in. Adelmund wil dit verschil opheffen en voor iedereen een leerplicht van 940 uur invoeren. Dan kunnnen ook de hogere klassen een extra middag vrij krijgen zonder lestijd in te leveren.

R. de Koning van de Algemene Onderwijsbond (AOB) wil de scholen meer vrijheid geven. Hij vindt dat de directie mag bepalen wat het beste is: één vrije middag in de week, of eens in de twee weken een hele dag vrij. 'Wij horen van bijna alle directeuren dat zij veel meer zien in een hele dag vrij. Met zo'n vrije middag moeten ze toch maar zien hoe ze 's ochtends aan personeel komen.'

Veel werkende ouders zien extra vrije uren met angst en beven tegemoet. Wie moet hun kind opvangen? J. Drijfhout, directeur van de Stichting Kinderopvang Hoorn, heeft er al mee te maken. Hoorn is de gemeente waar de extra vrije middag is 'uitgevonden'. Drijfhout vindt dat de opvang te veel problemen moet oplossen. 'De ene school geeft hele dagen vrij, de ander om de week een middag. Dan hanteren ze ook allemaal nog eens verschillende schooltijden.

'Er zijn dagen dat ik drie kinderen moet opvangen met twee leidsters. Dat kan ik niet betalen. Bovendien is dat voor kinderen niet prettig. Ik moet zo veel schuiven en plooien, dat ik ze niet altijd de regelmaat kan bieden die goed voor ze is.' Als er aan de school tijden wordt gemorreld, is een uniforme regeling voor de naschoolse opvang onontbeerlijk.

Ook volgens L. Groenwegen, directeur van de Larense Montessorischool, kleven aan het voorstel van Adelmund nogal wat nadelen. 'Wat heb ik eraan als ik de bovenbouw minder les moet geven, maar de kinderen in de onderbouw juist meer? Dan heb ik evenveel leerkrachten nodig. Bovendien komt er nogal wat bij kijken. De kleintjes gaan meer uren naar school en leren dus ook meer. Moet ik ze extra taalles geven, of sneller leren rekenen?'

Adelmund heeft de organisaties in het onderwijs beloofd alle voorstellen met het kabinet en de Tweede Kamer te bespreken. Een nieuwe wet voor de schooltijden kan overigens pas op zijn vroegst over twee jaar van kracht worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden