Vrijdag: De reprimande van Balkenende

Wat steekt er toch aan de reprimande van Balkenende aan Nederland, dat wij te veel klagen en niet willen zien dat het goed gaat (Voorpagina, 22 mei)?

Een verwijt, hoezeer inhoudelijk terecht, is eerder een retorische truc en een schild tegen kritiek van de oppositie, dan een toevoeging aan de dialoog. Het is net als de manager die bij kritiek op een organisatieverandering begripvol sust dat het heel normaal is dat er weerstand is of de klager diskwalificeert met: ‘Kom eens met oplossingen in plaats van klachten’. Daarmee wordt de kritiek verkleind tot een uiting van psychische onmacht. Kritiek is een negatief geformuleerde wens. Ik heb liever dat Balkenende de kritiek liefdevol in ontvangst neemt en een dialoog begint. Om later terug te blikken en nagaan wat het verschil is tussen een klacht neerleggen en oplossingen aandragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden