Vrienden doen alles om Thio te vinden

Amsterdam -Rond vijf uur 's ochtends op zaterdag 26 februari verliet sommelier en wijnimporteur Gijs Thio (40) restaurant Toscanini in Amsterdam, waar hij werkt. Hij was 'aangeschoten, maar naar horecamaatstaven niet dronken', stelt vriend Gilles van der Loo. 'Hij kon nog prima fietsen.'


De fiets van Thio werd later op slot teruggevonden in de buurt van de Warmoesstraat. Van hemzelf is sindsdien niets meer vernomen.


Bijna vijftig vrienden van Thio doen er alles aan om zijn vermissing onder de aandacht te brengen. 'We flyeren, brengen posters rond, twitteren, we proberen op zo veel mogelijk manieren iets te doen', zegt Van der Loo. Een speciaal voor Thio geopende Facebook-pagina trok binnen vier dagen twaalfhonderd fans.


De omgeving is steeds vaker actief betrokken bij het opsporen van vermiste personen, stelt Ed Kraszewski, woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). 'Via internet en sociale media kunnen vrienden en familie tegenwoordig heel veel doen. Vijftien jaar geleden had je alleen plakkaten, en televisieprogramma's zoals TROS Vermist.'


Ook een woordvoerder van de politie in Amsterdam, verantwoordelijk voor het onderzoek naar Thio, signaleert dat sociale media steeds belangrijker worden bij de opsporing van vermiste personen. Een Hyvesaccount voor 'missing persons' heeft inmiddels ruim 36 duizend leden.


Jaarlijks worden in Nederland 16- tot 20 duizend mensen bij de politie als vermist opgegeven. 80 procent is binnen een etmaal weer veilig thuis. 'Vaak is er sprake van een misverstand', zegt Kraszewski. Slechts een handjevol, ongeveer vijftien personen, is na een jaar nog steeds vermist.


De politie onderscheidt vermissingen in opsporingscategorie 1 en 2. Bij categorie 1 is de vermiste in levensgevaar. Categorie 2 is minder ernstig. 'Kleine kinderen onder de 10 jaar, dat is altijd categorie 1. Maar ook bijvoorbeeld mensen die gehandicapt zijn, alzheimer hebben, of afhankelijk zijn van hun familie.' Tot categorie 2 behoren bijvoorbeeld jonge weglopers. 'Bij een puber van 17 of 18 van wie de ouders bij de aangifte zeggen: we hebben vaker ruzie, hij liep al eerder weg, halen we niet alle toeters en bellen uit de kast', aldus Kraszewski.


Vorige week werd in Amsterdam de 16-jarige Janice Beekman vermist. Ook haar ouders vroegen via posters, de media en sociale media aandacht voor haar verdwijning. Afgelopen zaterdag stond ze weer op de stoep: ze bleek een weekje weg te zijn geweest met haar vriend en had geen idee dat ze werd gemist.


Soms wordt een vermissing in scène gezet, weet Kraszewski. Mensen vertrekken onaangekondigd naar het buitenland, om daar een nieuw leven op te bouwen. 'Als we een opsporingsbericht op de website voor vermiste personen zetten, krijgt de politie een telefoontje uit een land ver weg. Zo iemand wil geen contact meer met familie. Dat is heel moeilijk uit te leggen.'


Toen Thio zaterdagavond niet kwam opdagen bij een etentje, stapte Van der Loo al na drie uur met andere vrienden naar de politie. Die sprong volgens hem niet gelijk boven op de zaak. 'Ze vragen eerst: 'Is die niet op vakantie?' Je moet er alles aan doen om de urgentie omhoog te krijgen. Laten zien: dit gedrag is voor deze man niet normaal.'


Voor familie is het moeilijk te begrijpen dat de politie niet veel kan doen als er geen aanknopingsputnen zijn, zegt Kraszewski. 'De familie zegt dan: de politie doet niets. 'Mijn geliefde zou nooit zomaar vertrekken', zeggen ze dan. Maar zonder aanknopingspunt houdt het op.' Telefoon- en bankgegevens mogen dan niet worden opgevraagd, ook niet als iemand al jarenlang zoek is.


De zoektocht naar Thio werd opgevoerd toen zijn fiets werd gevonden en bleek dat zijn mobiele telefoon sinds zeven uur op de ochtend van de vermissing geen signaal meer uitzendt. 'We kunnen hardop zeggen dat we bang zijn dat hij niet meer leeft', zegt een politiewoordvoerder.


Van der Loo denkt zelf dat zijn vriend slachtoffer is geworden van een misdrijf. In dat geval hebben de flyer- en twitteracties weinig effect.'We houden het op deze manier ook niet lang meer vol. Maar op momenten dat mijn motivatie afzwakt, merk ik dat er andere mensen zijn die het overnemen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden