Vreselijk roze maar onverwoestbare Maria

The Sound of Music door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Regie André Ernotte. Gezien in Casino Den Bosch. Tournee...

Kapitein Von Trapp mag dan wel een bullebak zijn, tegenover zijn kinderen, die hij in dwaze matrozenpakjes door het huis laat marcheren, en tegenover het bedienend personeel dat hij met een fluitje ontbiedt, toch deugt hij.

De arme man heeft alleen de dood van zijn vrouw niet weten te verwerken. Hij smelt als uit het naburige klooster een nieuwe gouvernante wordt gestuurd, een meisje dat eigenlijk te frivool is om non te worden.

Met gitaar en een opgewekt gemoed brengt zij de tot robots misvormde zeven Von Trapp-kinderen weer tot leven, maakt er een welluidend zangkoortje van, en laat haar nonnentoekomst schieten voor een huwelijk met de Kapitein.

De man blijkt ook nog politiek te deugen. Hij houdt als een van de weinige Oostenrijkers zijn rug recht als Hitler in 1938 zijn geboorteland bij het Groot Germaanse Rijk trekt. 'In dit huis gaat geen arm omhoog.' Von Trapp moet daarvoor wel zijn bezittingen in de steek laten en met zijn nieuwe echtgenote naar Zwitserland vluchten.

Dat laatste aspect is vooral bedoeld om The Sound of Music naar een iets hoger intellectueel niveau te tillen, ook al is het in wezen een tamelijk onbeduidend zijpad. Het draait in deze liefste musical aller tijden om de innemende Maria die zo schattig met die kindertjes weet om te gaan. Liedjes als Do-re-mi en Edelweiss doen de rest.

Het succes van The Sound of Music valt of staat dan ook met het schattigheidsgehalte van de vertolkster van Maria. Hoe dicht komt ze in de buurt van Julie Andrews?

Bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen speelde An Lauwereins eerder een uitstekende Maria in West Side Story en Margot in Je Anne. Nu heeft zij de sfeer van The Sound of Music perfect te pakken. Zoet, poezelig, met de frisheid van pepermunt-tandpasta, maar niet irritant.

Dat de zeven kinderen over het algemeen niet overlopen van talent (om de Arbeidsinspectie te behagen zijn er voor de zeven rollen 38 kinderen beschikbaar, dus het kan per avond verschillen) wordt door An Lauwereins meer dan voldoende gecompenseerd.

Daarnaast staat er nóg een grootheid op het podium. Operazanger Ernst Daniël Smid is na hoofdrollen in Les Misérables en Sweeny Todd en nu als Kapitein Von Trapp niet meer uit het musicaltheater weg te denken. Het is jammer dat hij in The Sound of Music te weinig zijn zangkwaliteiten kan tonen, maar als hij even zijn gang kan gaan, beheerst hij de hele vloer.

The Sound of Music is eigenlijk niet meer van deze tijd. Het is echt vreselijk roze. Maar Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen heeft de juiste mensen - spelers, muzikanten en decorontwerpers - die laten zien dat het nog steeds kan.

Patrick van den Hanenberg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden