Vrees voor tweede spoorbeheerder

Vervoersbedrijven en werknemers vrezen de komst van een tweede scheidsrechter op het Nederlandse spoor naast ProRail. Als spoorverdeler Keyrail vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk wordt voor het goederenvervoer, kunnen belangentegenstellingen ontstaan tussen het commerciële Keyrail en staatsbedrijf ProRail.

AMSTERDAM - Daarvoor waarschuwen vakbond FNV Spoor en de vervoerdersorganisatie KNV. De werknemers en de vervoersbedrijven hebben vier bezwaren. Ze vrezen hogere kosten, denken dat de dienstregeling de dupe kan worden van het plan, twijfelen aan de juridische basis ervan en wijzen op mogelijke gevaren voor de veiligheid.


'Als je te maken hebt met twee partijen, moet je twee keer onderhandelen, twee keer de rekening betalen, enzovoorts', zegt Jelle Rebbers namens de grootste goederenvervoerder van Nederland DB Schenker. 'Bepaalde treinen mogen straks niet opeens extra voorrang krijgen vanwege commerciële belangen', zegt Jacqueline Lohle van FNV Spoor.


Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) wil graag dat de spoorverdeler Keyrail alle goederentreinen in Nederland de weg gaat wijzen. Nu is ProRail nog verantwoordelijk voor de goederentreinen op het Nederlandse hoofdnet. Keyrail regelt tot nog toe het transport over de Betuwelijn en dat rond de Amsterdamse en Rotterdamse havens. Mansveld denkt met de nieuwe aanpak de efficiëntie te verbeteren, zodat goederentreinen beter kunnen concurreren met de binnenvaart en het vrachtverkeer op de weg. De betrokken partijen werken in een stuurgroep de details van het plan uit.


Keyrail zelf verwerpt alle bezwaren. 'De veiligheid van medewerkers op en rond het spoor staat bij ons centraal', zegt een woordvoerder. 'In het voorstel dat er nu ligt is er bovendien een duidelijke taakverdeling tussen Keyrail en ProRail afgesproken.' Ook voor wat betreft de extra kosten is het bedrijf uitgesproken: 'De nieuwe situatie is juist goedkoper dan de huidige.'


ProRail houdt zich op de vlakte. Wel zegt het staatsbedrijf dat 'de veiligheid van het spoorgoederenvervoer nooit in het geding mag zijn, voor welke vorm of constructie er uiteindelijk ook wordt gekozen'.


Volgens de werknemers heeft de commerciële inslag van Keyrail te maken met het achterliggende belang van de aandeelhouders. De Rotterdamse en Amsterdamse haven hebben samen 50 procent van de aandelen. ProRail heeft de rest maar bezit geen doorslaggevende zeggenschap.


Juist door die commerciële manier van denken zou de veiligheid op het spoor continu onder druk komen te staan. 'Vervoer heeft bij Keyrail een hogere prioriteit dan de veiligheid', zegt een van de werknemers van Keyrail op basis van anonimiteit.


Ook zou de juridische basis van het plan niet kloppen. 'De overheid staat op het punt om de wet te overtreden', zegt Lohle van FNV Spoor. Op basis van de Spoorwegwet zou alleen ProRail mogen beslissen over de spoorcapaciteit in Nederland. 'De juridische grond van een eventueel plan moet absoluut geborgen zijn', zegt ook directeur Ad Toet van vervoerdersorganisatie KNV. 'Wij hebben in principe niets tegen het bedrijf Keyrail, maar het neutrale beheer van het spoor is voor ons een beslissende voorwaarde.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden