Vrachtwagenchauffeurs Calais gepikeerd: wij worden nog altijd bedreigd

De uitspraak van eurocommissaris Bulc dat de situatie in Calais is 'genormaliseerd' wekt verontwaardiging. Vrachtwagenchauffeurs worden nog altijd bedreigd door migranten.

Marcel van Lieshout
Vluchtelingen rennen de weg op in Calais in een poging een vrachtwagen te stoppen om zo de oversteek naar Engeland te maken. Beeld Niklas Meltio / Corbis
Vluchtelingen rennen de weg op in Calais in een poging een vrachtwagen te stoppen om zo de oversteek naar Engeland te maken.Beeld Niklas Meltio / Corbis

Vakbonden en politici zijn geschrokken van de opvatting van de Sloveense eurocommissaris Violeta Bulc (Transport) dat transportbedrijven nog amper hinder ondervinden van de stroom migranten bij de Eurotunnel in Calais.

'Het wordt tijd dat ze haar papieren werkelijkheid inruilt voor een bezoek aan Calais', vindt SP-Europarlementariër Dennis de Jong in reactie op uitlatingen van Bulc, deze week in de Tweede Kamer. Voor chauffeurs is de situatie bij Calais de laatste tijd juist eerder verslechterd dan verbeterd, verzekert vakbond CNV Vakmensen.

'Ik krijg alleen maar te horen dat ze Calais het liefst links laten liggen', zegt CNV-bestuurder Tjitze van Rijssel. 'Het probleem wordt groter nu er ook een kamp van containerwoningen bij Duinkerken komt dat een aanzuigende werking heeft op migranten.'

Eurocommissaris Violeta Bulc. Beeld EPA
Eurocommissaris Violeta Bulc.Beeld EPA

Meer hinder

In Groot-Brittannië groeit juist de vrees dat de transportsector nog meer hinder gaat ondervinden van migranten die proberen als verstekeling aan boord van vrachtwagens te kruipen. Vooral nu de Europese Commissie een nieuw quotasysteem voor vluchtelingen heeft gepresenteerd. Richard Burnett van de brancheorganisatie van transportbedrijven RHA: 'De sluizen worden opengezet. Onze chauffeurs gaan nog meer last krijgen.'

De Nederlandse brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleitte eind vorig jaar nog voor de inzet van het leger bij Calais om chauffeurs te beschermen. TLN zegt nu dat de situatie de laatste weken enigszins is verbeterd. Al komen er nog steeds berichten binnen van chauffeurs die worden bedreigd door migranten die proberen aan boord te klimmen van vrachtwagens om zo de oversteek naar Engeland te maken.

TLN schat de economische schade voor de Nederlandse transportsector in 2015 - vernielingen aan vrachtwagens, vertragingen bij de oversteek en het gedwongen uitwijken naar alternatieve routes - op zo'n 150 miljoen euro. Los van de 'mentale schade' bij veel chauffeurs.

Franse politieagenten houden de boel in de gaten in Calais. Beeld AFP
Franse politieagenten houden de boel in de gaten in Calais.Beeld AFP

Open brief

Vakbond CNV Vakmensen riep juist deze week TLN op in een open brief stelling te nemen tegen bedrijven die chauffeurs tegen hun zin via Calais naar Engeland laten rijden. Volgens bestuurder Tjitze van Rijssel is de veiligheid van chauffeurs niet gegarandeerd. Dat is in strijd met de Arbeidsomstandighedenwet, vindt hij. 'Werkgevers mogen daar de ogen niet voor sluiten.' Die opvatting staat in schril contrast met hoe Eurocommissaris Bulc de situatie in Calais beoordeelt. Op vragen van het CDA zei Bulc, deze week in de Tweede Kamer op bezoek vanwege het Nederlandse EU-voorzitterschap, dat de situatie 'genormaliseerd' is sinds er bij de toeritten tot de Eurotunnel veiligheidsmaatregelen zijn getroffen.

CDA-Kamerlid Martijn van Helvert: 'De berichten zijn echt heel anders dan de commissaris beweert. Het probleem bij Calais is: Frankrijk doet niets. Wij als transportland zouden aan de bel moeten trekken.'

'Ik schrik ervan dat Bulc niet op de hoogte is van hoe er in Calais en nu ook in Duinkerken aan toegaat', zegt Europarlementariër Dennis de Jong. In Duinkerken, ook een oversteekplaats voor de transportsector, is het aantal migranten de laatste weken spectaculair gestegen sinds daar een kamp met containerwoningen wordt gebouwd. De Jong: 'Het is de vraag of je het van chauffeurs nog wel mag vragen op Calais en Duinkerken te rijden.'

Ook FNV-bestuurder Egon Groen is verbaasd over de uitlatingen van Bulc. 'Er zijn nog steeds bestormingen van vrachtwagens. Ik krijg te horen dat steeds meer chauffeurs Calais willen mijden. Werkgevers hebben daar begrip voor.'

SP-Europarlementariër Dennis de Jong. Beeld ANP
SP-Europarlementariër Dennis de Jong.Beeld ANP

Snelst en goedkoopst

Niettemin blijven transportbedrijven de voorkeur geven aan de route via Calais, de snelste en daarmee goedkoopste oversteekmogelijkheid. Dat blijkt ook uit de cijfers die donderdag door exploitant Eurotunnel Group zijn geopenbaard. In 2015 bijna 1,5 miljoen vrachtwagens met de trein door de tunnel naar Engeland gebracht. Dat is een record.

Bij de vakbonden zijn geen gevallen bekend van bedrijven die chauffeurs ontslaan als die weigeren via Calais te rijden. Van een handjevol bedrijven is bekend dat ze voor alternatieve routes hebben gekozen. Volgens Henri Gulickx van Transport Belangen Vereniging Nederland, waarbij veel vrije rijders zijn aangesloten, is vervoer per veerboot uit Noord-Frankrijk of België vaak lastig vanwege plaatsgebrek. Hij wijst op een nieuw fenomeen: 'Grote transportfirma's kopen nu alle tickets op.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden