Vraagtekens bij vertrek concertmeester

De violist Rudolf Koelman vertrekt als concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest. Het afscheid van de 38-jarige Koelman, die zijn functie pas anderhalf jaar vervult, komt als een verrassing en is met enige raadsels omgeven....

Van onze verslaggever

Roland de Beer

AMSTERDAM

Niet bekend

De reden voor het vertrek is evenmin glashelder. Koelmans proeftijd van een jaar mondde uit in een vast contract. Het orkest meldt dat Koelman meent 'zijn verschillende werkzaamheden, zoals het docentschap in Winterthur en zijn kamermuzikale en solistische carrière, op de lange duur niet te kunnen combineren met het concertmeesterschap'.

Koelman, die na zijn benoeming bij het orkest in Zwitserland is blijven wonen met zijn gezin, was woensdag niet bereikbaar. Volgens orkestleden heeft hij zelf ontslag genomen.

Koelman bezet samen met de Amerikaan Alexander Kerr de dubbele positie die de vorige concertmeesters Van Zweden en Liberman in 1996 achterlieten. Zijn vertrek houdt in dat het orkest opnieuw aan een ingewikkelde opvolgingsprocedure moet beginnen.

De concertmeesters wisselen elkaar af over periodes van enkele weken of maanden. Kerr en Koelman werden eind 1996 benoemd na een zwaar en langdurig selectieproces, uitmondend in een proefspelcompetitie ten overstaan van een groot deel van het Concergebouworkest.

Koelman, die in Amsterdam werd geboren en leerling was van Herman Krebbers en Jascha Heifetz, vertrok rond 1980 naar Zwitserland omdat hij in Nederland weinig emplooi vond. Recitals in het Concertgebouw waren teleurstellend verlopen.

In Bern was hij anderhalf jaar straatviolist, tot hij op straat als solist 'ontdekt' werd door dirigent Peter Maag van het orkest van Bern. Hij werd docent in Feldkirch en Winterthur, en bouwde een solocarrière op die hem in 1993 weer in Amsterdam en Utrecht deed verschijnen.

In de Volkskrant rekende Koelman onlangs voor dat zijn concertmeesterssalaris vergeleken met dat van collega's in het buitenland niet riant zou zijn: 'Met twaalf uur per week lesgeven aan het conservatorium van Winterthur verdien ik evenveel als bij het Concertgebouworkest.' In februari nam hij het patent op de uitvinding van een (commercieel succesvolle) kartonnen muziekstandaard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden